Ondanks dat Virtual Reality (VR) voor sommige mensen nog als toekomstmuziek klinkt, is het toepassen van VR voor consumenten en bedrijven al steeds gebruikelijker. Albert Heijn heeft zelfs een campagne gelanceerd, waarbij kinderen met een telefoon en een unieke VR bril samen met astronaut André Kuipers mee op ruimtereis kunnen. Maar ook bedrijven maken steeds meer gebruik van de kansen die de Samsung Gear VR of de HTC Vive bieden om mensen, op een betaalbare manier, in aanraking te brengen met VR.
VR leent zich goed als storytelling platform, waardoor verscheidene bedrijven al geëxperimenteerd hebben met de mogelijkheden. Het enthousiasme voor deze nieuwe techniek is binnen verschillende industrieën groeiende. VR heeft een commerciële waarde, waarin producten verbonden kunnen worden met ervaringen. The North Face is een mooi voorbeeld hiervan. Door middel van een VR video van een klimtocht in Yosemite National Park creëerde het merk een levensechte ervaring voor de bezoekers van hun winkels in New York en San Francisco. Naast een commerciële waarde heeft VR ook de kracht om de gebruiker iets te leren, ook wel ‘immersive learning’ genoemd. Binnen virtuele scenario’s kunnen gebruikers leren door middel van ervaring in plaats van feiten stampen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.
‘Daylight experience’ door Velux
Ook in Europa zijn er al veel bedrijven die VR gebruiken bijvoorbeeld Velux, een Deens bedrijfs dat gespecialiseerd is in o.a. dakramen en lichtkoepels. Zij hebben VR toegepast om consumenten een impressie te geven van de mogelijkheden van een zolder, waarbij een dakraam wordt geplaatst om meer daglicht binnen te laten. VR helpt de consumenten met hun inlevingsvermogen, om ze zo een beter beeld te geven van de opties en het profijt van een specifiek product.
Zes belangrijke redenen om gebruik te maken van VR
De marketingwereld is al helemaal overtuigd en ziet de mogelijkheden om hun communicatie initiatieven te versterken. Natuurlijk zijn er nog voldoende uitdagingen, maar in de ogen van MSLGroup (een netwerk van Public Relations bedrijven) zijn er zes belangrijke redenen voor PR professionals om ook gebruik te gaan maken van VR:
Langere aandachtsspanne: VR kan aantoonbaar de aandacht van mensen langer vasthouden.
Sterkere emotionele betrokkenheid: Via VR maken consumenten deel uit van de ‘brand experience ’, een ervaring die mensen betrokken laat voelen en langer bij blijft.
Meer vertrouwen: De overdracht van specifieke menselijke signalen via VR, zoals direct oogcontact, een sterke aanwezigheid en medeleven, helpt om meer vertrouwen over te brengen.
Vereenvoudigen van complexiteit: De interactie van VR zorgt ervoor dat een concept veel uitgebreider en vollediger kan worden weergeven, en complexere factoren kunnen worden verduidelijkt.
Grotere loyaliteit: VR vergroot de loyaliteit aan het merk, doordat je een ervaring deelt waar je zelf onderdeel van bent.
Bondige salescyclus: VR kan gebruikt worden als begin van een klant ervaring, zeker wanneer het moeilijk is om een product tekstueel te introduceren.
Virtual reality onderstreept dat een lineaire verhaallijn niet langer nodig is, het creëren van een interactieve ervaring wel. Hoe kan je dit toepassen op je eigen merk? Het inhuren van een professioneel team wat ervaring heeft met VR kan een goed idee zijn. Maar onderzoek doen en testen wat je publiek ervan vindt kan ook een manier zijn. Android telefoons en iPhones zijn al uitgerust met camera’s en video players die 360° video ondersteunen. Het gebruiken van een simpele houder in het design van jouw merk om een mooie VR-ervaring voor klanten te creëren, is slechts een kleine extra stap. Kijk eens naar dit voorbeeld van Albert Heijn, zijn er manieren waarop VR jouw brand story kan ondersteunen? Waarschijnlijk wel!
De veranderingen in PR en communicatie hadden de laatste jaren een focus op online ontwikkelingen. Maar waar staat offline in dit verhaal? Nou, niet op dezelfde plek als een aantal jaar geleden. Offline is aan het veranderen. Vooral door de evolutie van online PR en -communicatie, zal offline een grote rol spelen in de nabije toekomst. Authentieke en persoonlijke communicatie is groeiende en offline kan deze trend faciliteren.
Snelle veranderingen in PR en communicatie
Traditioneel gezien is offline communicatie eenrichtingsverkeer, zonder veel feedback. Denk aan televisiecommercials en billboards, het is lastig hier directe feedback op te geven die de zender gaat bereiken. Online communicatie is gebruikelijker geworden en eenzijdige communicatie wordt steeds meer een vage herinnering uit het verleden. Persoonlijke en directe communicatie is de laatste ontwikkeling die veel impact heeft.
Het publiek zoekt naar iets dat opvalt. Met een bijna oneindige hoeveelheid content die gevonden kan worden, is het essentieel om authentiek te zijn en het publiek iets van waarde te geven. Het uitsturen van de brand message alleen is niet meer genoeg. Het opbouwen van relaties gebaseerd op vertrouwen en het delen van waardevolle content waar het publiek op zit te wachten, is de weg vooruit.
Het opbouwen van relaties gebaseerd op vertrouwen en het delen van waardevolle content waar het publiek op zit te wachten, is de weg vooruit.
De afgelopen twee decennia is het veld van PR, communicatie en marketing behoorlijk veranderd. Lees bijvoorbeeld dit rapport over de impact van social media op PR). Communicatie en marketing nemen het voortouw in het implementeren van online veranderingen in de dagelijkse workflows. Consumenten omarmen hierbij nieuwe trends die het medialandschap veranderen.
Ook daardoor krijgt PR een push om zich aan te passen aan de veranderende wereld om ons heen.
In this new media landscape, publicists have had to adjust to reach reporters, producers and bloggers at their new places of business, via their preferred methods of contact. – bron: The future of Public Relations, Three forks in the road
Ontwikkelingen
Blogs, social media, forums en tools om content te monitoren en in te plannen, zijn in de meeste PR- en communicatieteams geïntegreerd. Het vrij verspreiden van content, jezelf presenteren als een thought leader in jouw veld van expertise en de connectie vinden met het publiek op meerdere online kanalen, is de norm geworden. PR-teams kunnen niet achterblijven. Je moet bovenop de laatste ontwikkelingen zitten die je publiek volgt, om zeker te zijn dat je het juiste publiek bereikt.
Enkele van deze ontwikkelingen zijn:
Integreren blogs en social media in de strategie
Meten van output is steeds belangrijker
Focus op een authentieke brand story en thought leadership
Directe en persoonlijke communicatie
Targeting van specifieke doelgroepen
Online versus offline
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om over offline te praten zonder online te benoemen. Online PR en -communicatie hebben de wereld ongelooflijk veranderd in de laatste twee decennia. Het publiek heeft meer controle over welke content ze consumeert, en over welke kanalen en formats er worden gebruikt voor deze content. Het bijbenen van trends die relevant zijn voor je doelgroepen is essentieel voor een succesvolle PR- en communicatiestrategie. Dit geldt zowel online als offline.
Met de introductie van monitoring en scheduling-tools voor online communicatie, wordt de behoefte aan een meetbare en gestandaardiseerde voorbereiding van content, output en PR-inspanningen steeds groter. Offline PR-inspanningen zoals evenementen, moet je in termen van ROI meten. Daarnaast moet de organisatie van offline PR-inspanningen gestandaardiseerd worden, om zo een duidelijk overzicht en planning van de taken bij de hand te hebben. Op deze manier heeft online de wereld offline erg beïnvloed. Het grappige is dat door de focus op authentieke, directe en persoonlijke communicatie in online communicatie, offline PR juist nu relevanter en belangrijker wordt.
Events en traditionele media
Het publiek wordt continu getarget, online en offline. Zij kunnen kiezen hoe, wanneer en waar zij content consumeren. Om effectief een connectie aan te gaan met je doelgroep, moet je weten waar ze zijn. Ook moet je de content presenteren die ze willen consumeren en dit doen op een manier die zij aantrekkelijk vinden. Door offline strategieën te gebruiken, onderscheid je jezelf van bedrijven die zich alleen op online focussen. Het organiseren van een event, seminars bezoeken, deelnemen aan een relevante televisieshow of samenwerken aan een stuk voor de krant, kan veel effect genereren. Kijk bijvoorbeeld naar dit rapport van SBS over de impact van evenementen.
Traditionele media zijn nog steeds belangrijk en het publiek wil graag een directe connectie aangaan, bij voorkeur face to face (kijk bijvoorbeeld ook naar dit onderzoek over traditionele media). Gebruik de middelen die je al hebt. Stuur je werknemers naar interessante meet ups en evenementen, laat ze spreken op evenementen en creëer een omgeving waarin werknemers worden gestimuleerd om de wereld te vertellen over wat ze weten en doen.
Dit zal je brand story en waarden ondersteunen en de kans verhogen om direct en op een authentieke manier met je doelgroep in contact te komen.
PR gaat over het aangaan van relaties. Relaties zijn gebaseerd op vertrouwen, waarde toevoegen aan elkaars leven en een connectie aangaan met elkaar. Er is veel wat je met online PR kunt bereiken, maar het zijn de mensen in het publiek waarmee je de connectie zoekt. Zij leven offline! Op een persoonlijk niveau met elkaar in verbinding staan, is nog steeds een waardevolle manier om een duurzame relatie op te bouwen. Ga naar buiten en praat met je publiek, ontmoet ze persoonlijk en ga direct de conversatie aan in plaats van alleen online. Mix offline en online, zodat het aansluit op de voorkeuren van je doelgroep.
Mensen gaan nog steeds naar een winkel om iets te kopen dat ze online hebben onderzocht. 69 procent van de consumenten doet online onderzoek om vervolgens het product in een offline winkel aan te schaffen. Aanbevelingen van bekenden zijn ook heel waardevol. Mensen zijn gewend om online recensies te checken voordat ze een aankoop doen, maar ze zijn geneigd de aanbeveling van iemand die ze kennen serieuzer te nemen.
Wil je de mond-tot-mondreclame boosten? Investeer in klantrelaties, klantenservice en evenementen om dat te bereiken. Een persoonlijke touch of persoonlijke ontmoeting heeft meer effect dan een artikel, online campagne of e-mailconversatie. Zorg dat je inspanningen online en offline bedoeld zijn om de verbinding te maken met je doelgroep.
De toekomst van offline
De persoonlijkere relaties tussen organisaties en hun publiek worden steeds belangrijker. Marketing en PR gaan meer samenwerken. Elkaar ondersteunen is essentieel om succesvolle relaties met doelgroepen en klanten op te bouwen. De trend van focus op kleinere doelgroepen en directe targeting betekent dat offline PR-middelen als evenementen en branchemagazines kunnen helpen om de connectie met deze mensen aan te gaan. Het doel is steeds meer een ervaring creëren voor mogelijke nieuwe en bestaande klanten.
At its core PR is still about great storytelling but the future of PR is about creating a shareable experience. – bron: Defining the future of Public Relations
Een proactieve, transparante en authentieke aanpak is de manier om dit te doen. Het bouwen aan duurzame relaties met je publiek, is gebaseerd op vertrouwen. Door transparant en authentiek te zijn, bouw je een betrouwbare reputatie op. Uiteindelijk zal dit leiden tot een levendige community van klanten, ambassadeurs en prospects die jouw merk en brand story, offline en online, ondersteunen.
Om de toekomst voorbereid tegemoet te treden, is het belangrijk om content te creëren die past bij de doelgroep. Denk na over manieren waarop je offline communicatie en offline strategieën kunt inzetten om je PR-uitingen te versterken. Passende evenementen organiseren, samenwerken met influencers (online en offline), kwalitatieve content creëren en exclusieve samenwerkingen met traditionele media aangaan, kunnen je PR een goede boost geven.
De basis is hetzelfde, de vorm is veranderd
“Brand loyalty still comes from the public relating to a brand’s culture and values and a belief that its offerings add great value.” (bron: 4 PR strategies you should be using right now) Uiteindelijk is de basis van PR niet veranderd, de vorm wel.
Er zijn heel wat offline PR-campagnes in de afgelopen jaren geweest, die veel aandacht hebben gekregen. Een recent voorbeeld is het “Fearless Girl”-standbeeld wat tegenover het “Charging Bull”-standbeeld is geplaatst op Wall Street New York City op 7 maart 2017. Het standbeeld is geplaatst op Internationale Vrouwendag met de intentie om bedrijven te inspireren om vrouwen te werven voor hun besturen. Het beeld was onderdeel van de campagne om de eerste verjaardag van het Gender Diversity Indexfonds van State Street Global Advisors te vieren.
Reacties boosten bereik
Het standbeeld kreeg behoorlijk veel aandacht van uiteenlopende personen. Mainstream media, feministen, bloggers en grote organisaties stonden vooraan om te reageren op het standbeeld. De ene vierde de betekenis van het standbeeld, terwijl de ander, meest sensationeel de maker van het “Charging Bull”-standbeeld, beledigd was door de impact van “Fearless Girl” op het “Charging Bull”-standbeeld en de veranderde perceptie van “Charging Bull”. Ieder van deze mensen zorgde voor een groter bereik van de campagne waar “Fearless Girl” onderdeel van was.
Maar waarom kreeg deze campagne zoveel aandacht (bron: Statue of Girl Confronts Bull, Captivating Manhattanites and Social Media)? Er zijn een paar karakteristieken waardoor deze campagne opvalt. Het standbeeld is op een drukke en beroemde plek geplaatst in een stad die wereldwijde bekendheid geniet. Het beeld daagt een bedrijfstak uit die voor veel mensen over de hele wereld van significant belang is en het richt zich op een actueel thema wat sowieso veel aandacht weet te genereren. Doordat het standbeeld op Wall Street staat en zich richt op gender, ontstaat er direct een spanningsveld wat mensen uitnodigt om erop te reageren en een mening te vormen over het onderwerp.
Het beeld is goed gemaakt en fotogeniek, waardoor het makkelijk is om er foto’s mee te maken en het aan bekenden te laten zien. De boodschap van de campagne is makkelijk internationaal te begrijpen. Vrouwenrechten, gelijke lonen en feminisme zijn populaire onderwerpen in veel landen. Wegens de plek van het beeld en de positie tegenover de bekende “Charging Bull” voelt het geheel als een daad van verzet, en zijn mensen geneigd bevlogen te reageren op het standbeeld en de boodschap. Het onderwerp van de campagne is complex, maar toch is het gemakkelijk te begrijpen.
Gebruik je kernwaarden
Het creëren van een gonzende campagne als “Fearless Girl” is niet makkelijk, maar er zijn een paar punten die we van dit succes kunnen meepikken. De campagne is verbonden aan een actueel onderwerp en het is goed uitgevoerd, dat is iets wat je zelf misschien kan reproduceren.
Denk na over de kernwaarden van je product, service en bedrijf. Gebruik deze universele waarden als de kern van je campagne en gebruik ze om na te denken over waar de campagne over moet gaan. De kernwaarden kunnen bijvoorbeeld loyaliteit, veiligheid, gelijkwaardigheid of integriteit zijn. Als entertainment een belangrijk deel van je organisatie uitmaakt, zie het dan als een manier om voor jezelf te zorgen. Op deze manier kun je de kernwaarden koppelen aan actuele onderwerpen en veranderingen in de maatschappij. Dan is de kans groot dat mensen zich kunnen verbinden met het onderwerp en daarmee met je organisatie.
Zorg dat je het goed uitvoert. Een goed georganiseerd evenement, een mooi kunststuk of een goed gemaakte sample kunnen veel effect hebben als je de doelgroep wil bereiken. Elk puzzelstukje moet de kernwaarde van de campagne en de brand story ondersteunen. Wees kritisch op elk element wat je produceert, het moet authentiek zijn en passen bij het product, de service, de brand story en de kernwaarden. Kijk op een andere manier naar je merk om zo een overtuigende offline PR-campagne te creëren.
Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/fearless-girl-hoe-creeer-je-een-buzz-met-offline-pr/
Foto: Carlijn van den Broek Laat mij maar ideeën bedenken. Maakt niet uit voor wat. Ik weet talloze plannen te bedenken, voordat jij je vraag hebt afgemaakt. Mijn collega’s beginnen dit ook te merken. Ik ben een dankbare bron voor nieuwe plannen, maar heb soms ook een beetje de rem nodig. Want het gevaar is, dat ik ook alle ideeën wil uitwerken, en daar is niet altijd genoeg tijd voor.
Gedachten en ideeën
Mijn hoofd tolt af en toe van de hoeveelheid gedachten die er in omgaan. Voor brainstorms is dat heel fijn. Gooi er een muntje in en ik draai, zei een collega al gekscherend. Ik heb altijd talloze ideeën en inzichten om te delen. Mijn gedachten werken associatief, ik zie iets en heb een associatie met het gevoel, een woord, kleur, structuur, noem maar op. Van het éne idee hop ik naar het andere. Of ik tien minuten of een dag de tijd heb, de ideeën drogen zelden op!
Hé, ’n idee!
Vaak komen mijn ideeën ineens opzetten. Ik noteer ze dan in een opschrijfboekje, een lijstje op de computer of ik deel ze gelijk met iemand. Meestal kan ik mijn enthousiasme niet voor me houden dus roep ik een willekeurig idee, waarna ik moet uitleggen waar deze ingeving op slaat en wie er wat mee kan of moet. In mijn directe omgeving zijn mensen dit van me gewend, maar op het werk is het soms lastig om de energie op de juiste manier te kanaliseren en soms te kiezen voor opschrijven in plaats van uitroepen.
Wat wèl, wat niet?
Niet alle ideeën die ik heb zijn goed, handig en uitvoerbaar. Sommige plannen werken niet of nu niet, dus die moet ik na enige overweging schrappen of vooruit schuiven. Het lastige is dat ik ook veel ideeën heb die wel redelijk tot goed zijn. Hoe ga ik daarin bepalen wat ik wel en niet wil doen? Wat heeft prioriteit of de grootste kans van slagen? Ik vind het soms erg lastig om te schiften en maar een deel werkelijk uit te voeren. Het liefst pak ik alle ideeën op en ga ik er als een wervelwind mee aan de slag. Leuk! Gaaf! Spannend! Maar handig en haalbaar? Helaas niet. Dan is het een kwestie van loslaten en dat blijkt niet mijn sterkste punt.
Ideeën loslaten
De afgelopen tijd heb ik heel hard gewerkt om op de planning voor te lopen en een nieuwe routine te implementeren. Elke dag had ik talloze dingen staat die nu uitgevoerd moeten worden en die ter voorbereiding zijn. De eindeloze lijst met ideeën was handig om uit te putten en alle artikelen op te baseren waar ik mee aan de slag was. Maar nu is het zaak om prioriteiten op orde te houden en sommige ideeën los te laten. Wat nu niet kan, lukt of handig is, daar hoef ik nu niks mee. Dat maakt het geen slecht idee, maar het geeft wel ruimte om me te focussen. Ook heel belangrijk!
De veranderingen in PR zijn de laatste jaren gefocust geweest op online ontwikkelingen. Maar waar staat offline PR in dit verhaal? Nou, niet op dezelfde plek als een aantal jaar geleden. Offline PR is aan het veranderen. Vooral door de evolutie van online PR zal offline een grote rol spelen in de nabije toekomst. Authentieke en persoonlijke communicatie is groeiende en offline PR heeft de tools om deze trend te faciliteren.
Snelle veranderingen in PR
Traditioneel gezien is offline PR eenrichtingsverkeer zonder veel feedback. Online communicatie is gebruikelijker geworden en eenzijdige communicatie wordt steeds meer een vage herinnering uit het verleden. Persoonlijke en directe communicatie is de laatste trend die veel impact heeft, het publiek zoekt naar iets wat opvalt. Met een bijna oneindige hoeveelheid content die gevonden kan worden, is het essentieel om authentiek te zijn en het publiek iets van waarde te geven. Het uitsturen van de brand message alleen is niet meer genoeg. Het opbouwen van relaties gebaseerd op vertrouwen en waardevolle content delen waar het publiek op zit te wachten, is de weg vooruit.
De afgelopen jaren is het veld van PR behoorlijk veranderd. Communicatie en marketing nemen het voortouw in het implementeren van online veranderingen, PR is gepusht om de trends te omarmen en zich aan te passen aan de veranderende wereld om ons heen. Blogs, social media, forums en tools om content te monitoren en schedulen zijn in de meeste PR-teams geïntegreerd. Het vrij verspreiden van content, jezelf presenteren als een thought leader in jouw veld van expertise en de connectie vinden met het publiek op meerdere online kanalen is de norm geworden. PR-teams kunnen niet achterblijven. Je moet bovenop de laatste trends zitten die je publiek volgt om zeker te zijn dat je het publiek bereikt die je wilt bereiken.
Enkele van deze trends zijn:
Integreren blogs en social media in de PR strategie
Meten van PR-inspanningen is steeds belangrijker
Focus op een authentieke brand story en thought leadership
Directe en persoonlijke communicatie
Targeting van specifieke doelgroepen
Online versus offline
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om over offline PR te praten zonder online te benoemen. Online PR en communicatie hebben de wereld ongelooflijk veranderd in de laatste twee decennia. Het publiek heeft meer controle over welke content ze consumeren, welke kanalen en welke formats er worden gebruikt voor deze content. Het bijbenen van trends die relevant zijn voor je doelgroepen is essentieel voor een succesvolle PR-strategie, zowel online als offline.
Met de introductie van monitoring en scheduling tools voor online communicatie is de behoefte aan een meetbare en gestandaardiseerde voorbereiding van PR-inspanningen steeds groter geworden. Offline PR-inspanningen zoals evenementen, moeten in termen van ROI gemeten worden. Daarnaast moet de organisatie van offline PR-inspanningen gestandaardiseerd worden om zo een duidelijk overzicht en planning van de taken bij de hand te hebben. Op deze manier heeft online PR offline PR erg beïnvloed. Het grappige is dat door de focus op authentieke, directe en persoonlijke communicatie in online PR, offline PR juist nu relevanter en belangrijker wordt.
Het publiek wordt continu getarget, online en offline. Zij kunnen kiezen hoe, wanneer en waar zij content consumeren. Om effectief een connectie aan te gaan met je doelgroep moet je weten waar ze zijn, de content presenteren die ze willen consumeren en dit doen op een manier die zij aantrekkelijk vinden. Door offline PR-strategieën te gebruiken, onderscheid je jezelf van bedrijven die zich alleen op online PR focussen. Het organiseren van een event, seminars bezoeken, deelnemen aan een relevante televisieshow of samenwerken aan een stuk voor de krant, kan veel effect genereren.
Traditionele media zijn nog steeds belangrijk en het publiek wil graag een directe connectie aangaan, bij voorkeur face to face. Gebruik de middelen die je al hebt: stuur je werknemers naar interessante meetups en evenementen, laat ze spreken op evenementen en creëer een omgeving waarin werknemers worden gestimuleerd om de wereld te vertellen over wat ze weten en doen. Dit zal je brand story en waarden ondersteunen en de kans verhogen om direct en op een authentieke manier met je doelgroep in contact te komen.
Offline klantrelaties
PR gaat over het aangaan van relaties. Relaties zijn gebaseerd op vertrouwen, waarde toevoegen aan elkaars leven en een connectie aangaan met elkaar. Er is veel wat je met online PR kan bereiken, maar het zijn de mensen in het publiek waarmee je de connectie zoekt en die leven offline! Op een persoonlijk niveau met elkaar in verbinding staan is nog steeds de meest waardevolle manier om een duurzame relatie op te bouwen. Ga naar buiten en praat met je publiek, ontmoet ze persoonlijk en ga direct de conversatie aan in plaats van alleen online (bron: Has offline PR made a comeback?).
Mensen gaan nog steeds naar een winkel om iets te kopen wat ze online hebben onderzocht en ze vertrouwen het advies van een expert die ze persoonlijk gesproken hebben meer dan een blog of artikel op een website. Aanbevelingen van bekenden zijn ook heel waardevol. Mensen zijn gewend om online recensies te checken voordat ze een aankoop doen, maar ze zijn geneigd de aanbeveling van iemand die ze kennen serieuzer te nemen. (bron: Marketing Statistics). Wil je de mond-tot-mondreclame boosten? Investeer in klantrelaties, klantenservice en evenementen om dat te bereiken. Een persoonlijke touch of persoonlijke ontmoeting heeft meer effect dan een artikel, online campagne of e-mailconversatie. Zorg dat je inspanningen online en offline bedoeld zijn om de verbinding te maken met je doelgroep.
De toekomst van offline PR
De persoonlijkere relaties tussen organisaties en hun publiek wordt steeds belangrijker. Marketing en PR gaan steeds meer samenwerken, elkaar ondersteunen is essentieel om succesvolle relaties met doelgroepen en klanten op te bouwen. De trend van focus op kleinere doelgroepen en directe targeting betekent dat offline PR-middelen als evenementen en branchemagazines kunnen helpen om de connectie met deze mensen aan te gaan.
Een pro-actieve, transparante en authentieke aanpak is de manier om dit te doen. Het bouwen van duurzame relaties met je publiek is gebaseerd op vertrouwen, door transparant en authentiek te zijn creëer je een betrouwbare reputatie op. Uiteindelijk zal dit leiden tot een levendige community van klanten, ambassadeurs en prospects die jouw merk en brand story, offline en online, ondersteunen.
Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/de-toekomst-van-offline-pr/
Omarm de toekomst van public relations en communicatie
Technologie verandert de wereld en het veld van PR is geen uitzondering. De opkomst van het internet, mobiele telefonie en social media zijn slechts enkele voorbeelden van hoe technologie communicatie heeft beïnvloed.
Het bijhouden van de laatste trend is slechts een deel van het verhaal. Het andere deel is het begrijpen hoe technologie de wereld de komende jaren gaat veranderen, en hoe dat PR gaat beïnvloeden.
Artificial Intelligence
Van alle veranderingen in het technologische veld op dit moment, is de ontwikkeling die PR het meest gaat beïnvloeden de opkomst van artificial intelligence. Volgens Kevin Kelly, oprichter van Wired Magazine, gaan we een stijging in ‘cognification’ zien in de komende dertig jaar, waarbij AI systemen elk aspect van de samenleving zullen infiltreren. De PR-wereld zal deze verandering ook gaan zien, machines zullen in staat zijn om het publieke sentiment in real time te begrijpen door miljoenen gigabyte aan data te verzamelen, natuurlijke en begrijpelijke teksten te schrijven en dit aan te passen aan de wensen van het publiek, allemaal zonder tussenkomst van mensen.
Deze grafiek laat de groei van data in de afgelopen decennia zien. Bron: Patrick Cheesman
Big Data
De tweede trend die veel te maken heeft met de opkomst van AI, is de opkomst van big data. Big data refereert aan de grote aantallen van gestructureerde en ongestructureerde informatie die beschikbaar is voor organisaties om te ontginnen voor inzichten in het bedrijf. Om de groei van data in het juiste daglicht te plaatsen: 90% van de data die nu bestaat is in de afgelopen twee jaar gecreëerd, met 2,5 triljoen bytes aan data wat per dag wordt gecreëerd.
IBM geeft in hun onderzoek van 2017 aan dat mensen tegenwoordig “increasingly expect companies to know them and cater to their likes, needs, wants and preferences with every transaction and every interaction”. Hoewel de oplossing voor dit probleem big data is, hebben de meeste organisaties nog niet uitgevonden hoe ze deze informatie gaan gebruiken om hun lezers beter te kunnen begrijpen. AI systemen die grote hoeveelheden data kan verwerken en content kan aanbieden die getarget is op specifieke gebruikers, zal een integraal onderdeel van PR gaan worden. Momenteel gebruiken alleen grote tech bedrijven als Facebook de mogelijkheid om content specifiek aangepast op likes, advertenties en artikelen van hun gebruikers aan te bieden. Over een paar jaar zal deze trend alom vertegenwoordigd zijn in PR.
De opkomst van Web 2.0 heeft vele social media en multimedia tools met zich meegebracht, daaronder vallen ook mogelijkheden om video te delen. In 2017 zijn YouTube, Instagram Video en Snapchat de meest innovatieve platformen die merken gebruiken om hun bericht te communiceren, zeker richting een jongere doelgroep. Snapchat’s recente toevoeging van ‘link’ mogelijkheden aan video’s is het meest recente voorbeeld van hoe video de beste vriend van de communicatieprofessional is geworden.
Uit onderzoek van Animoto blijkt dat 60% van de millennials liever een video kijkt dan een nieuwsbrief leest en 56% van de consumenten vinden dat als een bedrijf een website heeft, dat deze ook video moet bieden. Social media platformen als Facebook hebben de beslissing voor organisaties genomen om de prioriteit bij video te leggen, Mark Zuckerberg beschrijft video als de grootste trend en uitdaging voor de komende vijf jaar.
Organisaties genereren gigantisch succes door hun merk te communiceren via video, vooral door het maken van video news releases (VNR), b-roll materiaal voor mediagebruik en beknopte brand journalism video’s die meer blijven hangen dan marketing en advertising. De opkomst van 360-graden video’s, live streaming, virtual en augmented reality is het duidelijk dat video een steeds belangrijker middel is voor PR professionals. De vraag is of PR-professionals zich kunnen aanpassen en de trend kunnen omarmen door de laatste technologieën te gebruiken om zo effectief met het publiek te communiceren.
De 360-graden video van de Universiteit van Sydney geeft een blik op de campus door de ogen van de studenten. Het demonstreert daarmee de kracht van communicatie die organisaties kunnen inzetten voor hun brand message.
E-mail
Ondanks de voorspellingen van tien jaar geleden is e-mail een verrassend stabiel middel wat PR-professionals graag gebruiken. Ondanks dat de ontwikkelingen van e-mail beperkt zijn geweest, kunnen we bepaalde verbeteringen verwachten die zorgen dat het een essentieel onderdeel van PR zal blijven.
Allereerst is de groeiende personalisering door het gebruiken van big data een belangrijke ontwikkeling. Nu zijn we alleen in staat om gestructureerde data oppervlakkig in e-mails te gebruiken (zoals het toevoegen van Beste voornaam). Met de steeds groter wordende mogelijkheden om ongestructureerde data te gebruiken zullen PR-professionals in staat zijn om getargete e-mails te gebruiken met een ongelooflijke gepersonaliseerde stijl.
De tweede verandering is de opkomst van interactieve email. Tot nu toe is het niet mogelijk om html5 in e-mail te gebruiken. We zich nog steeds niet dat een e-mail laadt als een webpagina: het speelt geen video en laat geen interactieve elementen zien. Maar zodra we deze klikbare elementen in e-mail zien, kunnen we verwachten dat de barrières voor engagement in e-mail afnemen. De verwachting is dat html5 video in 2017 zal worden geïmplementeerd. Volgens Jordie van Rijn zijn de twee belangrijkste redenen die de implementatie tegenhouden de technische uitdagingen, en de veranderingen in tracking en het toeschrijven van tracking data.
E-mail is ook een plek waar automatisering meer gaat plaatsvinden. Deze trend is al gaande met trigger acties zoals mails met ‘welkom, bedankt voor het inschrijven’. Door meer gebruik te maken van big data en de mogelijkheden van systemen om op een natuurlijk manier taal te verwerken, kunnen we een grotere output van AI gegenereerde e-mails verwachten.
Social Media
Sinds 2005 is social media gigantisch gegroeid en heeft het een centrale plek veroverd in de PR-strategie van professionals over de hele wereld. Facebook en Twitter hebben wat krimp gezien, maar nieuwe social media reuzen als Snapchat, LinkedIn en Reddit nemen deze ruimte gretig over. De interactie, toon en distributiemogelijkheden van social media zijn het afgelopen decennium doorontwikkeld. Social media is volwassen geworden, net als de PR-afdelingen die op social media steunen. Twee belangrijke trends in social zijn:
Verlegde focus van organisch naar betaald
De organische reach van Facebook bereikte in 2016 52%, wat aangeeft dat het social media platform haar algoritme inzet om richting een betaald model te bewegen. Onderzoek toont aan dat een pagina met 500,000 likes een organische reach van 2% zal bereiken. Het officiële bericht van Facebook is dat ze willen voorkomen dat organisaties de newsfeed van gebruikers vullen met een continue stroom aan content. PR-professionals die social media gebruiken voor hun distributie doen er goed om om grotere budgetten voor betaalde reach op social te overwegen.
Groei van social messaging
In 2015 ging het aantal maandelijkse gebruikers van messaging apps de social media gebruikers voorbij. Gebruikers over de hele wereld gebruiken deze apps om contact te leggen met vrienden, organisaties en om plaatjes en content te bekijken. Dit presenteert een nieuwe mogelijkheid voor PR-professionals, namelijk om contact te leggen met het publiek via messaging apps. Inloggen op WeChat of WhatsApp om de interactie met het publiek aan te gaan kan geweldige resultaten opleveren. Research van Webio toont aan dat 62% van de millennials meer loyaal zijn aan bedrijven die met ze in gesprek gaan via messaging apps.
Omarm de toekomst van PR
De continue vooruitgang van de technologie geeft de indruk van stagnatie. Video, email en social media zijn zo’n fundamenteel onderdeel van ons leven, dat we niet altijd in staat zijn om te zien hoe ze veranderen en welke impact ze hebben. Ideeën worden altijd gevormd, kennis wordt vergaard en technologie ontwikkelt zich. Net zoals email en social media het PR-landschap de afgelopen decennia hebben veranderd, zullen technologieën de komende decennia het landschap net zo goed veranderen. Deze toepassingen zullen ons niet alleen in staat stellen om beter met het publiek te communiceren, maar ook om het publiek beter te begrijpen. Als PR-professionals moeten we de toekomst van PR omarmen door de toekomst van deze technologieën te omarmen.
Een groot aantal beroepen is de laatste jaren bijna onherkenbaar veranderd. Neem marketing als voorbeeld, waar we van het massaal versturen van directe mails naar gepersonaliseerde socialmediaberichten zijn gegaan. Het aantal tools die marketingprofessionals tot hun beschikking hebben, is enorm toegenomen. Hoewel veel van deze tools ook geschikt blijken voor PR-activiteiten, is dit vakgebied niet met dezelfde snelheid veranderd als marketing.
De komende jaren wordt van PR echter ook een grote groei verwacht. Volgens The Global Communications Report, een wereldwijde enquête onder meer dan duizend senior PR-professionals, kan de PR-industrie de komende vijf jaar groeien van de huidige geschatte omvang van 14 miljard naar 19,3 miljard dollar.
De volgende vijf trends zullen de veranderen in PR de komende jaren versnellen:
#1: Influencers worden steeds belangrijker
Een veelgehoorde term van het afgelopen jaar is influencer marketing. Dit verschilt van regulier marketing- en PR-werk omdat het focust op het inzetten van sleutelspelers om jouw merkboodschap naar een grotere markt uit te dragen. Deze influencers doen jouw werk voor je als je ze inspireert, inhuurt of betaalt. Het kan om iedereen gaan, van BN’ers tot mensen die podcasts maken in hun vrije tijd, of zelfs jonge bloggers of vloggers. De grootste uitdaging bij deze trend is de relatie met influencers vanuit een zakelijk oogpunt. Het opbouwen hiervan vereist een specifieke benadering, omdat de influencers vaak geen ervaren publieke figuren zijn met zaakwaarnemers of bestaande systemen voor partnerschappen. Start dus met het zoeken van authentieke ambassadeurs die echt de interactie aangaan met hun volgers en jouw doelgroep, en onderzoek wat je voor elkaar kunt doen.
#2: Online reputatiemanagement is een must
Of het nu in het echte leven is of op Twitter of andere sociale media, het voornaamste doel van PR is om mensen over je te laten praten. Als je een journalist een verhaal toestuurt, kun je ervan uitgaan dat hij/zij zal opzoeken wie je bent en wat jouw bedrijf doet. Afhankelijk van de uitkomst van die zoektocht besluit de journalist om verder in te gaan op jouw onderwerp, of niet. Als de journalist goede, consistente content tegenkomt waaruit de expertise van jouw merk/organisatie blijkt, dan zal dat een positief effect hebben. Als er echter weinig beschikbaar is of de gevonden content is juist negatief, dan stijgt de kans dat de journalist het verhaal laat liggen.
De uitdaging hier is om jouw online reputatie te managen en jouw boodschap bij het juiste publiek te krijgen door consistent kwalitatieve content te creëren en publiceren. Hier gaat het dus niet alleen om het onderdrukken van negatief nieuws, maar ook om het proactief genereren van positieve verhalen en media-aandacht, waarmee je jezelf in een positie brengt waarin je minder gevoelig bent voor negatieve berichtgeving.
#3: Thought leadership wordt een prioriteit voor het PR-budget
Een nieuwere marketingtrend staat bekend als thought leadership, waarbij prominente leiders en organisaties zichzelf profileren als leiders binnen hun (vak)gebied. Deze trend vormt een bruikbaar handvat voor gerelateerde PR-activiteiten en -campagnes. Merken moeten als leidend gezien worden. Het gaat dus niet alleen om het aanbieden van de beste producten en diensten, maar ook om het uitdragen van ideeën en inspiratie. De focus op thought leadership helpt om jezelf te omringen met de juiste soort content: waardevol, leerzaam en prikkelend.
Vanuit een PR-perspectief is te zien dat communicatie meer gefocust is op zichtbaar leiderschap. Reputatiemanagement is ook hier een onderdeel van, waarmee het belang hiervan nog verder onderstreept wordt.
#4: PR-werk kan gemeten worden, en wordt dat ook
Steeds meer vakgebieden worden gestuurd door data, een trend die gevoelig ligt in het geval van PR. Deze focus op data is geen standaardpraktijk voor PR-professionals en er is geen industriestandaard voor het evalueren van de resultaten van PR. Er worden gelukkig wel stappen in die richting gezet: de internationale brancheorganisatie AMEC heeft richtlijnen opgesteld voor het benchmarken van meten van PR-werk.
Hoewel er geen one-size-fits-all formule is, zijn er vele manieren waarop PR-activiteiten gemeten kunnen worden. Door naar zowel kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te kijken, kan succes wel degelijk gedefinieerd worden. De opkomst van online (marketing)tools maakt het steeds eenvoudiger om prestaties in kaart te brengen. Inzichten in KPI’s als merkbewustzijn en -voorkeur, sociale betrokkenheid en kwaliteit van online traffic kunnen helpen om jouw strategie steeds verder te optimaliseren.
#5: Contributors worden steeds belangrijker
Hoewel sommige branches nog steeds gebruikmaken van traditionele persberichten, zijn deze veel minder populair dan voorheen. De vormen waarin nieuws wordt aangeboden zijn veranderd, maar we zien ook dat journalisten en organisaties niet meer de enige partijen zijn die het nieuws creëren. Zogenaamde contributor marketeers winnen aan populariteit en worden regelmatig gevraagd naar hun inzichten in onderwerpen die hun specialisme raken. Contributors spelen vooral een belangrijke rol voor B2C-bedrijven, omdat ze authentiek zijn en journalistiek niet hun eerste prioriteit is. Om die redenen horen de meeste consumenten graag wat deze contributors over een onderwerp te zeggen hebben.
Mediabedrijven focussen ook meer op (betaalde en onbetaalde) contributors, ervan uitgaande dat zij iets interessants, nieuws, waardevols en/of controversieels te zeggen hebben. Als de contributors een betrokken netwerk hebben en kunnen bewijzen dat ze daar invloed op kunnen uitoefenen, zullen de mediabedrijven met ze willen blijven samenwerken.
Omarm de laatste trends
Dit zijn natuurlijk niet de enige trends die een cruciale rol zullen spelen in de wereld van PR. We zien wel dat deze trends een startpunt aangeven voor een significante verandering in de PR-branche. Virtual Reality en Artificial Intelligence drukken hun stempel op vele industrieën en we verwachten dat ook de PR-industrie hier de vruchten van zal kunnen plukken. Maar laten we beginnen met de trends die hierboven zijn genoemd: onderzoek hoe deze je kunnen helpen bij het maken van de volgende stap in je PR-ondernemingen. Ben je klaar om een populaire nieuwe trend te implementeren? Check ons nieuwe eBook over video!
Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/5-cruciale-trends-in-pr-die-je-niet-kunt-negeren/
Veel mensen met ADHD hebben een apart gevoel voor tijd. Het is ‘nu’ of ‘niet nu’ als het gaat om tijd en prioriteit. Door veel te plannen kan ik redelijk omgaan met tijd en prioriteit. Leven in het nu is wel nog een dingetje. Met mijn hoofd in de toekomst of in het verleden zitten is veel makkelijker dan het nu. En dat is niet altijd even handig.
Altijd iets om over na te denken
Er is altijd iets om over na te denken, om niet te vergeten, om me druk om te maken of om over te malen. Dit heeft meestal te maken met de toekomst. Taken op het werk waar ik een oplossing voor moet bedenken of niet moet vergeten, boodschappen en huishoudelijke taken die ik nog moet doen of afspraken die ik met vrienden in wil plannen. Ontspannen televisie kijken of even relaxen is lastig met een hoofd wat continu nadenkt over dingen waar ik nog wat mee moet. Zeker als ik moe ben vind ik het lastig om uit de gedachtenstroom te stappen en te zien dat deze gedachten helemaal niet zo belangrijk zijn.
Reflecteer alles
Terugdenken aan gesprekken en situaties, mijn reacties en gevoelens, en doelen die ik wel of niet heb gehaald komt regelmatig aan bod in mijn drukke hoofd. Ik reflecteer alles wat ik denk, doe en niet doe. Omdat ik me de situaties en gevoelens van anderen erg aantrek, zit mijn hoofd ook nog eens vol met de gedachten daaraan. Een situatie of gevoel loslaten is erg ingewikkeld, vroeger of later duikt een gedachte of gevoel weer op alsof het nooit weg is geweest. En de reflectie op mijn of andermans handelen begint weer van voren af aan.
Van me afschrijven
Zo’n hoofd vol met gedachten kan me soms behoorlijk in de weg zitten. Ontspannen is lastig, een gevoel of situatie achter me laten is moeilijk en alle negatieve gedachten kosten me veel energie. Soms helpt het om het van me af te schrijven, in een blog of dagboek kan ik mijn gevoelens en twijfels kwijt zodat er even wat ruimte ontstaat in mijn hoofd. Ik doe dit uiteraard veel te weinig, dus het is goed om mezelf er af en toe aan te herinneren dat de gedachten toevertrouwen aan papier me helpt. Dit blog is een stapje in de juiste richting, hopelijk geeft dat nu wat ruimte om lekker te kunnen ontspannen zonder allerlei gedachten die energie vreten!
Ken je dat gevoel dat je nooit genoeg doet, hoe zeer je ook je best doet? Ik kan mijzelf daar enorm mee in de weg zitten. Altijd het idee dat ik veel meer zou moeten doen, om gek van te worden!
Nooit genoeg gedaan
Of ik nou de hele dag in touw ben geweest of op mijn kont heb gezeten, het is nooit genoeg. Of ik nou thuis ben of op het werk, ik denk dat ik ongelooflijk veel moet kunnen doen op een dag. Zowel thuis als op het werk begin ik mijn grenzen tegen te komen. Niet heel relaxed, want ik hou stiekem vast aan de onrealistische verwachting die ik van mezelf had. Teleurstelling ligt op de loer. Toevallig iets waar ik niet heel graag mee omga. Wat te doen?
Wat doe ik op een dag?
Op het werk zijn talloze dingen te doen die ik met veel enthousiasme oppak. Dit resulteert in strakke werkplanningen voor mijzelf die ik niet altijd haal. Daar baal ik van. Ook al is het heel begrijpelijk dat ik niet 15 uur werk in 8 uur kan proppen, ik baal er wel van. Vorige week was ik een dag vrij en zette dit thema zich lekker voort. Ik had het idee dat er veel te weinig uit mijn handen was gekomen. Ik had niet de rust om stil te zitten, maar was ook niet tevreden met wat ik had gedaan. Zitten, opstaan, zitten en weer terug. Ik leek wel een vastgelopen filmpje. Ontevredenheid vierde de boventoon. Help!
Kwestie van perceptie
Aan het einde van de dag kwam mijn man thuis en vroeg wat ik had uitgespookt. Uiteindelijk was het nog best een lijst aan klusjes die ik heb afgewerkt. Terwijl ik opnoemde wat ik had gedaan, begon er een rust over me te komen. Ik hoefde niet ontevreden te zijn: het was meer dan genoeg voor die dag. Ik was moe, maar niet voldaan. Totdat ik het vanuit het perspectief van een ander kon bekijken. Laat het los!
Ademruimte
Het idee dat ik Superwoman ben met 48 uur in een dag is lastig te parkeren. Toch zal ik het een beetje los moeten laten en mezelf geen doelen moeten opleggen die niet haalbaar zijn. Door mijn planning voor de dag iets ruimer te nemen en tijd voor pauzes in te ruimen, heb ik wat ademruimte. Dat scheelt een hoop gedoe, ik slaap weer wat beter en kijk met meer tevredenheid terug op mijn dag. Het lukt me niet elke dag, maar bewust ruimte nemen voor pauzes en uitloop scheelt al heel wat.
Acceptatie
Accepteren dat ik niet de energie van een hele klas uitgelaten kinderen heb, zal ook zeker helpen. Gek genoeg is juist de acceptatie de sleutel naar meer kunnen doen. Want minder stress betekent meer slaap en daarmee meer concentratievermogen en efficiëntie. Op papier is het allemaal zo simpel, nu de dagelijkse praktijk nog. Ik ga het vandaag weer proberen!
Ondersteunt jouw newsroom de SEO of helpt het je ranking om zeep? Check deze vijf veelgemaakte fouten om te zorgen dat je newsroom het makkelijk maakt voor bezoekers om je website te vinden, in plaats van ze af te stoten.
1. Google houdt niet van pdf, het houdt van posts en pagina’s
Posts en pagina’s op een website of newsroom bevatten HTML-code wat Google vertelt welke informatie er op een specifieke pagina of post gevonden kan worden. Een pdf bevat deze informatie niet. Uiteraard kan je metadata toevoegen aan een pdf om het makkelijker te maken om het bestand te vinden, maar Google prefereert posts en pagina’s. Het uploaden van persberichten in pdf ondersteunt je SEO niet en het kan bezoekers wegsturen die het een onprettig idee vinden om iets van je website te downloaden, of die er simpelweg geen zin in hebben (lees ook dit onderzoek: Which World Bank Reports are widely read?). Wees slim en upgrade je newsroom naar een omgeving waarin echte webpagina’s gebruikt worden in plaats van pdf-documenten.
2. Social sharing zal je ranking verbeteren
Een moderne newsroom heeft de mogelijkheid om alle nieuwste social media plugins te gebruiken. Het delen naar social media sites en links naar je social media platformen zijn makkelijk vindbaar en duidelijk. Dit is niet alleen maar leuk of om volgers te verzamelen, social sharing verbetert je ranking. Google waardeert sites als Facebook en LinkedIn vrij goed. Het ziet deze sites als betrouwbare bronnen voor content van goede kwaliteit. Als je blogpost of persbericht veel gedeeld wordt op deze platformen, zal je ranking omhoog gaan en daarmee wordt je SEO verbeterd. Zorg dus dat het delen van je content op social media vanaf elke pagina en post in de newsroom makkelijk en snel gaat.
3. Multimedia toevoegen boosts SEO
Zoekmachines zijn al heel lang slim genoeg om multimedia te vinden, en dat vinden ze leuk. Zeker Google vindt relevante multimedia op een pagina of post een hele goede reden om de content te waarderen als van hoge kwaliteit. Het toevoegen van multimedia is niet simpelweg een grappig plaatje of gekke video toevoegen. Zorg er altijd voor dat multimedia waarde toevoegt aan de content, dat de metadata van de multimedia duidelijk en specifiek is, en dat het plaatje of de video mooi past in de lay-out van de pagina ongeacht welke browser of apparaat gebruikt wordt (check de mobiele weergave van je pagina!). Laat deze kans niet liggen en voeg multimedia toe aan elke post en pagina.
4. Responsive website is onmisbaar
Meer dan de helft van het online verkeer komt van mobiele apparaten, het niet hebben van een mobiele of responsive website en newsroom is een garantie dat je het publiek niet gaat bereiken. Daarnaast delen zoekmachines minpunten uit aan sites die geen goede responsive website gebruiken. Door een moderne newsroom te gebruiken, ben je er zeker van dat bezoekers op elk mogelijk apparaat je site kunnen bereiken en Google zal daardoor heel blij met je zijn.
5. Verschaf waardevolle metadata en permalinks om de site makkelijk vindbaar te maken
Tegenwoordig zijn er allerlei fantastische mogelijkheden om waardevolle metadata en SEO-vriendelijke permalinks te gebruiken op websites zonder allerlei ingewikkelde toeren uit te halen. Voeg tags, categorieën, multimedia, snipper previews en meer toe om zoekmachines en de mensen die zoekmachines gebruiken waardevolle informatie te geven zodat de pagina makkelijk kan worden gevonden. Door een SEO-vriendelijke permalink toe te voegen (de link naar een artikel of pagina), geef je extra waardevolle informatie over de pagina zodat het makkelijker is voor zoekmachines om te achterhalen waar een pagina over gaat. Het weglaten van metadata en permalinks maakt het lastig voor zoekmachines om te begrijpen waar een pagina over gaat en waarom het waardevol is.
Gebruik SEO-praktijken en een moderne newsroom
Door SEO-praktijken te gebruiken in een moderne newsroom, is het makkelijk om webverkeer te boosten en bounce rates omlaag te krijgen. Met de juiste mensen die naar de website komen met de juiste verwachting wanneer ze op een pagina terechtkomen, vergroot je de kans dat ze tevreden zijn met wat ze zien. Maak het zoekmachines gemakkelijk om te snappen waar een pagina over gaat en verrijk de pagina met alle informatie die Google graag ziet, dan zou het heel haalbaar moeten zijn om op de eerste pagina van elke zoekmachine te komen. Het gebruiken van een moderne newsroom die al deze functionaliteiten biedt, maakt het makkelijk om snel en simpel SEO-vriendelijke posts en pagina’s te maken met content die je publiek graag consumeert.
Ben je benieuwd hoe een online newsroom jouw SEO en PR kan ondersteunen?