Weblogs

3 tips om online marketing strategisch aan te pakken

Ben jij ondernemer en ben je met online marketing nog niet zover als dat je zou willen? Dan is het slim om uit te zoomen en het fundament goed neer te zetten voor je verder gaat. Marketing bedrijven en content maken is niet moeilijk, maar goede marketing bedrijven en succesvolle content maken vereist wel tijd, aandacht en inzet.

Het fundament: wat zijn je doelen?

De basis is altijd je business. Wat zijn je businessdoelen en hoe wil je die gaan behalen? Krijg dat scherp en je bent al een heel eind op weg. Welke doelen moet je aan denken?

Vergroten van je omzet met een bepaald percentage

Verhoogde penetratie in je key doelgroep

Lancering van een nieuw product levert X op

Verbeteren retentie van bestaande klanten

Enzovoorts

De versteviging: wie is je ideale klant?

Bij het starten of overnemen van je huidige business had je zeker een idee van welke doelgroep je wil gaan bedienen. Maar om deze mensen echt te bereiken is het essentieel dat je hier meer over weet dan wat algemene demografische data. Daarom is het goed om jouw ideale klant te visualiseren. Als jij elke dag een feest wil maken van je onderneming, welke klant past daarbij?

Denk daarbij aan:

Demografische gegevens

Levensovertuiging

Hobby’s en interesses

Uitdagingen in het dagelijks leven

Stiekeme levensdromen

Karaktereigenschappen

Problemen en uitdagingen die jouw onderneming kan helpen oplossen

Dit lijkt in eerste instantie wat op het maken van een persona, maar het is niet precies hetzelfde. Je gaat hierin namelijk kijken waar de gevoelsmatige match ligt tussen jou, jouw onderneming en jouw klant. Dat kan deels door je huidige favoriete klanten in beeld te brengen en te bekijken waarom het zo goed tussen jullie werkt. Mocht je daar geen (goede) voorbeelden van hebben, kijk dan naar mensen waar je veel enegrie van krijgt en kijk hoe je die kwaliteiten kan vatten in jouw ideale klant.

De eerste bouwstenen: wat zijn je marketingdoelen?

Je marketingdoelen volgen altijd uit je businessdoelen. Marketing is een middel om je doelen te behalen, dus benader online marketing ook als zodanig. Wanneer jij je businessdoelen scherp hebt en je weet welke ideale klant je wil bereiken, dan pas kan je jouw marketingdoelen gaan opstellen.

Marketingdoelen kunnen uiteenlopend zijn. Het is essentieel dat ze direct of indirect bijdragen aan het behalen van de businessdoelen. Het scoren van meer volgers op social media kan relevant zijn wanneer je naamsbekendheid wil vergroten. Maar wanneer jouw doelgroep daar niet actief is of je vanuit social heel weinig resultaat ziet, dan kan je beter kijken naar een andere manier om naamsbekendheid te vergroten. Zoals bijvoorbeeld met adverteren, PR of samenwerkingen.

Marketingdoelen kunnen zijn:

Namsbekendheid onderneming vergroten met X% (zorg dat je door een brand tracker weet hoe je er nu voor staat)

Naamsbekendhied product/dienst vergroten met X%

Vergroten verwijzend verkeer naar onze website met X%

Verbeteren conversie op de website met X%

Vergroten aandeel online marketing in net sales met X% (spreek hierin goed af hoe je dit gaat meten en alloceren)

Uitbreiden nieuwsbriefabonnees met X%

Enzovoorts

Meer tips?

Op deze manier zet je de basis voor jouw marketing stevig neer. Wil je meer tips lezen? Op de pagina Gratis kan je verschillende downloads vinden om je verder te helpen.

Zwanger met ADHD

Na heel wat jaren twijfelen en uitrazen is het zover, ik ben zwanger! Wel eventjes, tegen de tijd dat jullie dit lezen ben ik al met verlof. De afgelopen maanden zijn een vreemde rollercoaster geweest. Allerlei emoties kwamen voorbij, zeker in het begin, en het idee dat er een mensje in mij groeit blijft heel apart. Zwanger zijn met ADHD is niet altijd even makkelijk, al zijn er ook dingen die juist door mijn trucjes om de symptomen binnen de perken te houden vrij goed gaan!

Geen medicatie meer

Wanneer je zwanger bent of wil worden mag je geen medicatie als Ritalin, Medikinet en melatonine meer gebruiken. In uitzonderingsgevallen blijft de aanstaande moeder, onder strikte controle van een arts, medicatie gebruiken tijdens de zwangerschap. Maar meestal is het afbouwen en dan aanpoten. Ik ben al een hele tijd gestopt met dexamfetamine en melatonine omdat ik zwanger wilde worden. Dat is pittig, want ik was volledig op mezelf aangewezen om mijn hoofd boven water te houden. Aan de andere kant was het ook een goede oefening. Ik heb nu de tijd gehad om trucjes, ritmes en hulpmiddelen uit te proberen. Nu ik zwanger ben en ook niet meer een keertje medicatie kan gebruiken voor een moeilijk moment is het fijn dat ik weet dat ik er wel uitkom, omdat ik het langere tijd heb geprobeerd. Het gaat met ups en downs, maar ik kwam altijd weer op mijn pootjes terecht dus dat geeft wat zelfvertrouwen en berusting dat het wel goed komt.

Geen ‘doorgaan tot het gaatje’

Omdat ik een hele heftige burn-out heb gehad heb ik heel wat over mezelf moeten leren. Niet doorgaan tot het gaatje is een moeilijke les die ik zeker nog niet heb geleerd, maar ik heb wel stappen in de juiste richting gezet. Nu ik verantwoordelijk ben voor de gezondheid van mijn kindje komt de vraag ‘stoppen of doorgaan’ nog veel vaker voorbij dan hiervoor. Gelukkig kan ik, juist door mijn ervaring met burn-out, me makkelijker neerleggen bij gedwongen stoppen. Het gaat niet altijd vlekkeloos natuurlijk. Mijn grenzen herkennen, erkennen en respecteren is niet iets waar ik een groot talent voor heb. Maar waar ik vroeger kon balen als ik moest stoppen of wanneer ik te ver was gegaan, kan ik me er nu beter bij neerleggen. Het zij zo, het is niet belangrijker dan de gezondheid van mijzelf en mijn kind. Wat een verademing!

Nu of niet nu

De meeste mensen met ADHD hebben een tijdsgevoel van ‘nu of niet nu’. Wat zoveel betekend als iets is nu of het is niet nu, straks, morgen of volgend jaar valt daarmee allemaal in dezelfde categorie. Hierin zie je al een beetje waarom de meeste mensen met ADHD wat moeite hebben met plannen. Juist omdat mijn hoofd zo werkt ben ik een bijna obsessieve planner en schrijf ik alles op zodat ik het niet kan vergeten. Nu met ons eerste kindje op komst is dat een ideale manier van werken. Klusjes die ik perse voor de geboorte gedaan wil hebben staan ruim van te voren gepland in de gezamelijke agenda, een lijst met alle benodigdheden voor kind en bevalling is al maanden klaar en wordt regelmatig geüpdate, en ik heb alle belangrijke instanties en bijeenkomsten meer dan op tijd benaderd en bezocht. Ik zal vast dingen vergeten of over het hoofd zien, maar het idee dat alle belangrijke informatie duidelijk op een rijtje staat en toegankelijk is voor de mensen direct om me heen geeft me een gevoel van rust en controle. Juist daardoor kan ik het loslaten. De baby kan slapen, eten en poepen, de rest is bijzaak en daar verzinnen we wel wat voor. Mochten we essentiële zaken missen hebben man en ik gelukkig een creatief ADHD-brein, dus een oplossing zal er zeker komen. Ik geniet nog even van de laatste weken voordat ons leven totaal gaat veranderen. Het is spannend en ik heb er zin in!

Druk, vergeetachtig en hormonaal

Na jarenlang door het leven racen gaan we nu een hele nieuwe fase in. Ik ben namelijk zwanger van ons eerste kindje! Zwanger zijn met ADHD geeft zo haar eigen unieke uitdagingen. Tot nu toe gaat het best wel goed, dus ik mag zeker niet klagen. Maar er zijn wel wat dingen in hoofd en lijf anders dan anders, heel anders. En dan moet het grote avontuur nog gaan beginnen!

De eerste maanden

Omdat we een tijdje bezig waren met het krijgen van een kindje was ik al lang van dexamfetamine en melatonine af. Dat was eigenlijk wel lekker, want het gaf me ruim de tijd om met allerlei tips en trucs aan de slag te gaan om mijn symptomen in de hand te houden en enigszins normaal te slapen ‘s nachts. Toen ik zwanger bleek te zijn (en het ook bleef dit keer) was dat een zege. De vermoeidheid sloeg in als een bom en de misselijkheid maakte het leven ook niet gezelliger. Door de verwachtingen die ik normaal aan mezelf stel wat naar beneden bij te stellen, alles te noteren wat ik moet doen en veel korte pauzes te houden heb ik me aardig staande weten te houden. Vroeg naar bed en veel relaxen in de avonduren zorgden ervoor dat ik de meeste nachten redelijk kon slapen. Ik was niet minder moe, daar zorgen de hormonen wel voor, maar het was op deze manier nog te doen. Toegeven aan ziek zijn is niet echt mijn sterkste punt, maar de eerste weken zwangerschap dwongen me om niet eigenwijs te zijn. Dat is ook wel eens verfrissend!

De kleine kwaaltjes

Met week 16 á 17 begon ik eindelijk weer een beetje energie te krijgen. Ik liep naast de vermoeidheid en misselijkheid ook met een enorm lage bloeddruk. Mijn bloeddruk werd na de 20 weken ietsje hoger waardoor de vermoeidheidsklachten die daardoor kwamen ook minder werden. Eindelijk kon ik weer een beetje meedoen en kon ik mentaal de knop omzetten om te gaan genieten van de zwangerschap. Sindsdien heb ik vooral last van kleine kwaaltjes. Vergeetachtigheid, rugpijn en harde buiken hebben zo hun plekjes in het dagelijks leven veroverd.

Aangezien ik mijn leven lang al kamp met vergeetachtigheid, weet ik daar vrij goed mee om te gaan. Ik schrijf alles op en waarschuw iedereen dat als je appt of een messengerbericht stuurt met een vraag die ik niet direct kan beantwoorden, dat je een weloverwogen risico hebt genomen om nooit meer antwoord te krijgen. Mail me, dan laat ik het ongelezen en kom ik erop terug. Onthouden is niet mijn sterkste kant en dat is tijdens de zwangerschap alleen nog maar erger geworden. Ik ga me er ook niet meer druk om maken want dat kost me alleen maar energie. Ik doe mijn best door alles te noteren, help me onthouden en de kans is groot dat het goed komt. Opgelost!

De harde buik en rugpijn zijn goede waarschuwingen om een stapje minder hard te lopen, al is het vaak lastig dat op tijd te herkennen. Mijn enthousiasme en zeker mijn hyperfocus willen nog weleens dwarsliggen. De RSI-app op mijn laptop geeft me met regelmaat een waarschuwing dat ik moet pauzeren. Hoe moeilijk ook, ik probeer daar nu wel vaker naar te luisteren. In de avonden maak ik tijd om te relaxen, al dan niet gedrapeerd met een dekentje op de bank, omdat mijn lijf overdag vaak al hard genoeg heeft moeten werken. Het aanpakken van hulp, een lieve man die nu bijna altijd kookt en veel klusjes oppakt of iemand die de zware dingen voor me wil tillen, heb ik echt moeten leren. Mensen willen helpen en ik ben druk bezig met een mensje bouwen. Het is voor het goede doel, dus suck it up.

Afvinklijstje en tijdsdruk

Een van de dingen waarin ik ontzettend kan overcompenseren is plannen. Voor mezelf plan ik vaak te strak, blijkbaar denk ik altijd dat ik continue gefocust bezig ben en dat ik kan teleporten naar de volgende locatie, maar plannen voor anderen gaat het me erg goed af. Sterker nog, plannen is bijna altijd een belangrijk onderdeel van mijn werk en mijn handige overzichtjes met kleurcodes in Excel worden bij verschillende bedrijven waar ik ooit heb gewerkt nog steeds gebruikt! Met de zwangerschap is dit uiteraard niet anders. Nou ben ik niet helemaal los gegaan met overzichten in Excel en goed uitgedachte kleurcodeschema’s, maar ik heb wel een mooi afvinklijstje met spullen en klusjes gemaakt in Google Drive zodat mijn man, moeder en zussen ook altijd up to date zijn met de laatste versie van de boodschappen- en klussenlijst. In de gezamenlijke agenda van manlief en mijzelf heb ik verschillende momenten gepland om de klusjes die ik graag wil doen voor de kleine er is af te kunnen maken. Zo heb ik het overzicht en kan ik niks vergeten.

De tijdsdruk voel ik nog niet echt. Waarschijnlijk heeft het creëren van overzicht voor mezelf hierin geholpen, daarnaast zijn alle dingen die echt onmisbaar zijn geregeld of in huis. Nu, 33 weken zwanger, zit ik nog helemaal met mijn hoofd bij het werk en de klusjes thuis. Het idee dat ik over drie weken met verlof ga en vrij rap daarna een kindje in mijn armen zal hebben is een heel vreemd concept. Want voor mijn verlof wil ik alle losse eindjes op het werk klaar hebben en het huis aan kant, dan kunnen mijn man en ik ons rustig voorbereiden op de komst van de kleine dame. Wie weet voel ik dan wel de tijdsdruk om alle kleertjes te wassen en strijken, het geboortekaartje af te maken en allerlei ‘handige’ (overbodige) spullen aan te schaffen. Nu geniet ik er nog even van dat ik echt heel erg zwanger ben, maar ook nog in het nu leef. Straks worden we geleefd dus zullen mijn creatieve visie, oplossend vermogen en flexibiliteit hard nodig zijn. Dan kan ik maar beter relaxed aan het avontuur beginnen. Tot na de zomer!

Kerststress? Dit jaar even niet

Het is de periode van het jaar waarin half Nederland overspannen over straat gaat om de laatste cadeaus/boodschappen/tafelversiering/zingende kerstbomen in huis te halen. Het hoofd loopt over van alle wensen en eisen waaraan de feestdagen dienen te voldoen om het predicaat ‘gezellig’ te mogen dragen. Nou heb ik al die heisa nooit zo begrepen, maar dit jaar sla ik het zeker even over. Ik ben gek op de feestdagen met alle over the top versiering, muziek, eten en gezelligheid, maar wel bij voorkeur zonder al te veel gestres.

Makkelijk praten

Nou heb ik dit jaar makkelijk praten. Ik zit momenteel thuis, mijn moeder is altijd ‘opperhoofd feestdagen’ en ik heb geen overprikkelde kinderen die in de juiste outfit naar een sint- of kerstfeest moeten worden gestuurd. Daarnaast ben ik halverwege mijn zwangerschap dus mag ik van iedereen vooral niet teveel doen (lees: niks). Het meedenken over de menu’s, boodschappen en aanvangstijden mag gelukkig wel. Mijn lieve man en ik kregen zowaar ook de ruimte om vast wat boodschappen voor eerste kerstdag in huis te halen omdat mijn moeder daar echt geen tijd meer voor zal hebben. Maar ja, ik denk dat het de truc is om te delegeren en de voorbereidingen samen te doen. Dat scheelt een hoop stress vooraf en tijdens het feest!

Hoogtepunt van het jaar

Bij ons in de familie is het van half november tot en met half januari feest. Als Sint en de kerstman niet jarig zijn, dan zijn het wel de zwager, neven, opa of ik zelf. Dat zorgt ervoor dat alle boodschappen en andere voorbereidingen goed gepland moeten worden, want er is echt elk weekend wel wat. Er is geen tijd om iets volgende week te doen, want dan moeten er cadeautjes worden gekocht, cadeaus worden ingepakt of is er een verjaardagsfeest wat je met goed fatsoen niet kan overslaan (ik zou niet eens willen!). Toch is kerst het hoogtepunt van het jaar in onze familie. Met cadeaus, mooie outfits, een prachtig versierd huis en heerlijk eten genieten we vooral van het samenzijn. De familie is steeds groter geworden met aanhang en kinderen erbij, dus de momenten dat je met z’n allen echt de tijd samen hebt zijn spaarzaam. We genieten met volle teugen, al is met weinig stress de kerst ingaan wel een lastig dingetje.

Hulptroepen

Opperhoofd kerstviering (mama/oma) is meestal wel redelijk gestrest. Zijn alle cadeaus op tijd binnen en ingepakt, is er genoeg te eten (altijd veel te veel), is het kerstdiner helemaal niet ieders wens en heeft iedereen het naar zijn of haar zin? Toch is het ieder jaar weer een heerlijk feest. We proberen zoveel als mogelijk te helpen met denken, boodschappen doen en koken om de druk van de ketel wat te verlichten. Ik help liever mee zodat we er allemaal van kunnen genieten dan dat er één iemand volledig overloopt in een ontplofte keuken. Ondanks mijn ADHD-hoofd vol met zwangerschapshormonen denk ik dat het dit jaar ook weer helemaal goed gaat komen. Samen de schouders eronder en genieten van de tijd samen, dan kijken we straks weer terug op een heerlijke kerst.

Hele fijne feestdagen!

De ROI van PR meten: een combinatie van kwantiteit & kwaliteit

Amsterdam, 06 november 2017

Hoewel PR geen harde wetenschap is en vooral gaat om zichtbaarheid en bereik, zijn er absoluut manieren om de return on investment (ROI) ervan te kunnen meten. Met een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methodes kunnen de resultaten van PR niet alleen gemeten, maar ook geanalyseerd en vergeleken worden.

Als zestig ‘cold calls’ resulteren in drie nieuwe abonnees voor je tijdschrift, is je conversie 5 procent. Een e-mailcampagne naar zevenhonderd klanten waarvan veertien je nieuwe product kopen: 2 procent. Maar een diepte-interview met je CEO over haar visie en doelen voor 2017 dat is opgepikt door meerdere blogs en veelvuldig is gelezen door je doelgroep? Conversie: onbekend.

Het zou overduidelijk moeten zijn dat PR een essentiële rol speelt in het promoten van je organisatie, producten en/of diensten. Toch is het waarschijnlijk lastiger voor jou als PR-professional om de echte waarde van je werk te bepalen, zeker in vergelijking met je collega’s van marketing en sales. Hun meetbare data, zoals het aantal leads en daadwerkelijke deals, kunnen over het algemeen niet toegepast worden op jouw content, ook al is die misschien net zo ‘succesvol’ als die cold calls en (semi-)anonieme e-mails.

Toch zijn er wel degelijk kwantitatieve methodes om de ROI van PR te meten. Door hier ook nog een kwalitatieve analyse aan toe te voegen, is het uitstekend mogelijk om te meten hoe de content wordt ontvangen door je doelgroep, en op basis hiervan je strategie te bepalen en voorspellingen te doen voor de toekomst.

Het kwantitatief meten van PR-succes

Voor het meten van de resultaten van PR, raden we je in ieder geval NIET aan om gebruik te maken van de welbekende (maar sterk bekritiseerde) Advertising Value Equivalencies (AVE). Het is om verschillende redenen problematisch om een geldwaarde toe te kennen aan specifieke berichtgeving in de media en deze vervolgens vergelijken met advertentiekosten. Vaak zijn de precieze advertentiekosten helemaal niet bekend, en daarnaast is er geen reden om aan te nemen dat een nieuwsbericht van een specifieke grootte dezelfde impact heeft als een advertentie van dezelfde grootte.

De Barcelona Principles, een set van richtlijnen die door de PR-industrie zelf is ontwikkeld, raden nadrukkelijk af om Advertising Value Equivalencies te gebruiken om het effect van campagnes te meten. Het kwantitatief meten van PR-resultaten volgens de Barcelona Principles omvat bijvoorbeeld het bijhouden van data als het bereik binnen de beoogde doelgroep. Meer bruikbare voorbeelden:

  • Gedetailleerd bereik van de mediaberichtgeving: circulatie van printmedia, aantal bezoekers van een webpagina of aantal weergaves van specifieke online media.
  • Aantal weergaves voor publicaties op de eigen website.
  • Social media: impressies en (nieuwe) volgers, te meten met tools als Twitter Analytics en Facebook Insights.
  • Aantal downloads van aangeboden whitepapers, video’s, infographics enz.

Kwalitatief meten van PR-succes

Over het algemeen leidt PR niet direct tot een conversie, waardoor alleen het bijhouden van de kwantitatieve cijfers een beperkt beeld geeft. Het PR-vak gaat ook sterk over het opbouwen van een goede relatie met je doelgroep en andere stakeholders. Om goed inzicht te krijgen in de resultaten van PR, moet je dan ook kwalitatieve gegevens toevoegen aan de analyse. De volgende gegevens vormen een goede aanvulling op de kwantitatieve data:

  • Tone of voice
  • De mate waarin media je kernboodschap overnemen
  • Aanwezigheid van citaten van woordvoerders of andere partijen
  • Hoe prominent je wordt getoond en genoemd binnen een specifiek medium

Bovenstaande gegevens kunnen positief, negatief of neutraal gescoord worden. Om een vergelijking te kunnen maken tussen campagnes, media en periodes, zouden de kwalitatieve gegevens in cijfers uitgedrukt moeten worden. De beste manier om dit te doen is om een schaal van 1 tot 5 of 1 tot 10 toe te passen.

Social-mediabereik is ook op meerdere manieren te interpreteren. Een trending topic op Twitter worden klinkt goed, maar als je trending bent omdat je bekritiseerd of uitgelachen wordt, dan heeft de trending status geen enkele — positieve — waarde voor je bedrijf. Gelukkig zijn er vele social media monitoring tools die niet alleen kwantitatieve cijfers als bereik, likes en followers meten, maar ook sentiment. Het is precies deze combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens die jou in staat stelt om het effect van je PR-inspanningen te meten. Met vergelijkingen van campagnes en periodes in de hand kun je uiteindelijk voorspellingen gaan doen en je strategie hierop aanpassen.

Op zoek naar meer inzichten omtrent het afstemmen en optimaliseren van je werkprocessen? Lees over de handigste tools voor PR-professionals.

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/de-roi-van-pr-meten-een-combinatie-van-kwantiteit–kwaliteit/

Word niet gepubliceerd!

Amsterdam, 04 november 2017

10 manieren om te zorgen dat je content wordt genegeerd

Wanneer je een blog of persbericht schrijft, heb je als doel om je publiek te bereiken. Het versturen van een persbericht naar journalisten of het indienen van een blog op een externe website zijn goede manieren om nieuwe leden in je doelgroep te bereiken. Tenminste, als je meer bereik en bekendheid wil genereren. Wil je zeker zijn dat je content niet wordt gepubliceerd? Gebruik dan deze 10 effectieve manieren om zeker te zijn dat journalisten en bloggers je content negeren.

1. Onderschat je publiek

Een goede manier om zeker te zijn dat het publiek en journalisten je content niet willen lezen, is door ze te onderschatten. Informatie geven die het publiek waarschijnlijk al weet, zaken uitleggen die overduidelijk zijn of simpelweg de lezer betuttelen zorgen er gegarandeerd voor dat je content wordt weggelegd. Behandel je lezer of kijker nooit als een gelijke. Geef niet alleen context en verduidelijking waar nodig, overdadig uitleg geven zal er zeker voor zorgen dat je publiek wegloopt.

2. Begrijp de voorkeuren van je publiek niet

Gebruikt je doelgroep content snel en voornamelijk mobiele apparaten, of lezen ze liever lange teksten op papier terwijl ze genieten van een kopje koffie om hun dag te starten? Dat maakt een behoorlijk verschil in format, toon, lengte, onderwerp en medium wat je zal kiezen om te gebruiken. Om te zorgen dat je content niet zal worden geconsumeerd, negeer alle informatie die je mogelijk hebt verzameld over de voorkeuren van je publiek. Segmenteer je doelgroep niet om te weten welke voorkeuren in welk segment passen, je loopt dan het risico dat je doelgroep content kan consumeren op de manier waarop ze dat het liefst willen!

3. Negeer stijl en richtlijnen van het medium waar je de content naartoe stuurt

Wanneer je een persbericht naar een journalist of een gastblog naar een externe website stuurt, volg dan zeker niet de stijl en richtlijnen van het kanaal dat je benadert. Het runnen van een website, tijdschrift, krant of televisieshow kost veel tijd en journalisten worden meestal bedolven onder talloze berichten. Als je zeker wil zijn dat je content wordt genegeerd, biedt dan content aan waar nog veel aan moet gebeuren voordat het kan worden gepubliceerd. De kans is groot dat journalisten niet de tijd willen investeren om de content aan te passen naar de standaard van het kanaal waar ze voor werken.

4. Gebruik geen bronnen om je uitspraken mee te ondersteunen

Gewaagde uitspraken en provocerende koppen gebruiken zijn succesvolle manieren om interessante en pakkende content te creëren. Er is gelukkig een manier om deze inzet te ondermijnen en lezers weg te duwen. Gebruik geen enkele bron om je claims mee te ondersteunen. Creëer een sfeer waarin het moeilijk is om je uitspraken te volgen en geloven, en zorg ervoor dat het lastig is om je statements te controleren. Dit zorgt er zeker voor dat je overkomt als ongeloofwaardig en een blaaskaak.

5. Mis je deadline (en communiceer er vooraf niet over)

Journalisten, bloggers en producers werken met strakke tijdschema’s. Wanneer content wordt verwacht, is het onvergeeflijk als er een deadline wordt gemist. Zeker wanneer dit niet op voorhand en op tijd is gecommuniceerd. Mis je deadline en laat hier niks over weten, je zal zeker worden vermeden door medewerkers van dit kanaal!

Bron afbeelding: 6 Data-Driven Strategies to Get Your Content Published on Influential Sites

6. Schrijf alleen promotionele content

De meeste platformen plaatsen geen promotionele content als er niet voor is betaald. Een perfecte manier om te zorgen dat je content niet wordt geplaatst, is door alleen promotionele content te creëren. Zorg niet voor waardevolle inzichten, ga niet dieper op het onderwerp in en stijg niet boven het promotionele gedeelte uit om te zorgen dat je content aan de kant wordt gegooid door journalisten en je publiek.

7. Gebruik geen begrijpelijke structuur voor je content

Een begin, midden en eind van een stuk is volledig overbodig als je probeert niet gepubliceerd te worden. Het gebruiken van paragrafen die een duidelijk gedefinieerd deelonderwerp behandelen wat een relatie heeft met de andere paragrafen, de titel en het hoofdonderwerp is ontzettend overschatte manier van werken voor content die niet is bedoeld om de doelgroep te bereiken en journalisten te bewegen om de content te publiceren. Blijf weg van subtitels, opsommingen, afbeeldingen, witruimte en een duidelijk gedefinieerde structuur van je artikel.

8. Gebruik geen duidelijke titel die het onderwerp introduceert

Gebruik altijd een titel die geen duidelijke relatie heeft met het onderwerp en de besproken elementen in het artikel. Zorg ervoor dat je publiek in de war raakt door het lezen van de titel en het artikel. Dit maakt het makkelijk voor journalisten en andere lezers om je content te negeren.

9. Creëer content die oppervlakkig en niet origineel is

Het internet wordt met ontelbare stukken content gevuld, een waterdichte manier om niet gepubliceerd te worden is content maken die oppervlakkig en niet origineel is. Content zonder nieuwe invalshoek, inzicht of informatie is niet waardevol voor journalisten of je publiek. Het herhalen van bestaande content, inzichten en claims zonder enige waarde toe te voegen is een goede manier om te zorgen dat je content niet wordt gedeeld.

10. Ga de discussie aan over feedback en voorgestelde wijzigingen in je stuk

Wanneer je, ondanks al onze tips, een journalist of blogger hebt gevonden die je content wil publiceren, is er nog een laatste manier om ervoor te zorgen dat dit niet gaat gebeuren. In de meeste gevallen zal de journalist of blogger feedback geven op gastblogs en persberichten. Als je zeker wil zijn dat je content wordt afgewezen, reageer dan op de feedback als een boze puber: wees negatief, accepteer de feedback niet, respecteer de positie van de blogger of journalist niet, communiceer agressief, laat geen teken van begrip en compassie zien, en zorg er te allen tijde voor dat zij weten dat jij je aangevallen voelt. De kans is groot dat dit de eerste en laatste keer is dat je met deze journalist of blogger zal samenwerken.

Hoe breng je dit in de praktijk?

Uiteraard menen we hier helemaal niks van. Om de kans dat je content wordt gepubliceerd, gelezen en gedeeld wordt te vergroten, draai je de tips om. De beste tip is om te focussen op met wie je communiceert. Je schrijft niet voor jezelf, je merk of je zakelijke doelstellingen, je schrijft voor je publiek. Houd dat in gedachten en je zal zeker content creëren die je publiek wil consumeren! Wat zijn jouw beste tips om te zorgen dat je content wordt gepubliceerd en gelezen?

Bronnen:

8 great ways to make sure your content never gets published

Why No One Wants to Publish Your Content

6 Data-Driven Strategies to Get Your Content Published on Influential Sites

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/word-niet-gepubliceerd-10-tips/

Vijf vragen om jezelf te stellen voordat je een persbericht verstuurt

Chicago 17 oktober 2017

Verstuur je de beste content?

Het versturen van persberichten is nog steeds gebruikelijk binnen public relations. Ook al heeft het PR-veld de laatste twee decennia heel wat ontwikkelingen gezien, voornamelijk door de introductie van het internet, zijn persberichten nog steeds heel waardevol. Tenminste, als je persbericht de moeite waard is om te lezen. Hoe zorg je dat jouw persbericht de beste content bevat die je kan versturen? Stel jezelf deze vijf vragen en ontdek direct of er ruimte voor verbetering is.

1. Heb ik alle benodigde informatie in het persbericht gezet?

Journalisten werken continu met strakke deadlines. Zij hebben zelden de tijd om ontbrekende informatie te zoeken, wanneer ze een mogelijk interessant persbericht ontvangen. Zorg ervoor dat alle belangrijke informatie in het persbericht staat, dat het bericht makkelijk te lezen is en je geen informatie dubbel benoemt. Volg alle specificaties voor een persbericht door onderstaande lijst af te vinken, voordat het bericht de deur uitgaat:

  • Benoem duidelijk bovenaan het bericht dat het om een persbericht gaat en in het onderwerp van de mail als je het bericht per e-mail stuurt
  • Gebruik een duidelijke titel die de nieuwswaarde van het persbericht introduceert
  • Geef een datum en locatie mee in het persbericht wat gebaseerd is op het nieuws of evenement, benoem ‘onder embargo’ wanneer het nieuws nog niet voor een bepaalde datum mag worden gepubliceerd
  • Zorg ervoor dat alle feiten in de eerste paragraaf staan benoemd: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?
  • Gebruik quotes om je bericht op bewering te ondersteunen en zorg dat je duidelijk vermeld wie de uitspraak heeft gedaan en wat diens rol is in het verhaal
  • Voeg visuals en downloads toe en benoem de copyrightinformatie, voorkom het verzenden van persberichten zonder beeldmateriaal
  • Verzorg onderaan een ‘Noot voor de redactie’ met contactgegevens van de persoon die journalisten te woord staat, maak het journalisten makkelijk om contact op te nemen als ze verdere informatie wensen
  • Voeg hierbij een boilerplate toe die de belangrijkste informatie over het bedrijf bevat, zoals de service die het bedrijf biedt, de locatie, de website, bekende producten of werknemers, enzovoorts

2. Is er een manier om de content te personaliseren?

Personalisatie verbetert de resultaten van jouw content. Is er een manier waarop de content of het begeleidende bericht kan worden gepersonaliseerd? Je kan bijvoorbeeld denken aan het inzetten van een interne expert en een quote van deze collega opnemen in het persbericht. Het schrijven van persberichten wordt vanuit de derde persoon gedaan, maar dit kan een afstand creëren. Denk tijdens het schrijven eraan dat je een persoon bent die praat met een andere persoon om deze afstand te verkleinen

Wanneer je het persbericht gaat versturen, denk dan na over hoe je de mensen aan wie je het stuurt kan segmenteren. Kan je de mensen in kleinere groepen opdelen en hun karakteristieken gebruiken om het bericht wat je stuurt persoonlijker te maken? We komen hier later op terug, maar vroeg nadenken over segmentatie en hoe het persbericht past bij een journalist aan wie je het wil versturen, loont altijd.

3. Is alle informatie in het persbericht correct?

De meeste persberichten bevatten informatie zoals data, plaatsen en namen. Zorg altijd dat je dubbel checkt of de informatie in het bericht klopt om fouten te voorkomen. Check ook altijd de informatie over het bedrijf en links die in het persbericht zijn opgenomen. Zijn de contactgegevens en de links de juiste voor dit bericht of deze journalist? Wanneer je quotes en bronnen gebruikt, check of de informatie correct is en in de juiste context gebruikt is.

4. Heb ik een prettig leesbaar en begrijpelijk format gebruikt?

Een persbericht heeft een standaard format wat het makkelijk maakt om de informatie uit het bericht op te nemen en relevante delen voor een artikel te vinden. Respecteer het format en presenteer je bericht op een leesbare en begrijpelijke wijze. Een persbericht moet oprolbaar zijn, wat zoveel inhoudt dat alle belangrijke informatie bovenaan staat. Zorg dat je bovenaan benoemt dat het een persbericht is. Maak je persbericht kort en makkelijk te lezen, breek lange paragrafen op en gebruik tussentitels. Zorg altijd voor beeldmateriaal bij je bericht en, indien mogelijk, een link waar de multimedia kan worden gedownload.

5. Stuur ik het bericht op de juiste manier naar de juiste mensen?

Het is altijd belangrijk om je af te vragen wie je probeert te bereiken, waarom en hoe. Wanneer je een bericht wil versturen, denk na over de platforms en media die je doelgroep gebruikt. Zijn er journalisten die je kunt benaderen die dezelfde platforms en media gebruiken?

Als je meerdere journalisten wil bereiken met een persbericht, dan loont het om te kijken naar segmentatie. Zijn er manieren om de groep journalisten en platforms op te delen in kleinere groepen met gedeelde kenmerken? Denk aan locatie, industrie, onderwerpen en doelgroepen. Gebruik deze informatie om het persbericht en het begeleidende bericht toe te spitsen op de persoonlijke interesses en voorkeuren van de journalist. Personaliseer het bericht zoveel als mogelijk door het persbericht aan te passen, het medium wat je gebruikt om het bericht te versturen, de call to action aan te passen en het begeleidende bericht toe te spitsen op de ontvanger.

Timing is ook erg belangrijk, probeer je op het juiste tijdstip journalisten te benaderen om momentum te creëren en respecteer je daarmee de voorkeuren van de journalisten? Denk hierover na voordat je een persbericht verstuurt. Ten slotte is shareability van groot belang. Maak het voor journalisten makkelijk om het bericht en de content te delen, post het bericht op je website met share links en maak het bericht uiteraard interessant genoeg om te delen.

Verstuur je persbericht!

Wanneer je alle punten afgevinkt hebt, is het tijd om je persbericht te versturen. Wat gaat er nu gebeuren? Mogelijk krijgt je persbericht aandacht in de media of wordt het bericht gelezen op je eigen kanalen. Het volgen van de resultaten van je persbericht is een mooie manier om uit te vinden wat er de volgende keer beter kan. Bedenk welke meeteenheden je wil gebruiken en welke doelen je wil behalen. Is het mogelijk om dit meetbaar te definiëren? Volg de resultaten van het persbericht door de vooraf bepaalde meeteenheden te gebruiken en pas de inzichten toe bij het ontwikkelen van nieuwe content. Op deze manier kan je de content en persberichten steeds verder verbeteren en vergroot je de kans op media-aandacht en tractie.

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/vijf-vragen-om-jezelf-te-stellen-voordat-je-een-persbericht-verstuurt/

Online beveiliging met SSL en HTTPS

Amsterdam, 08 augustus 2017

Hoe het werkt en waarom je het nu moet implementeren

Hoger in de zoekresultaten van Google komen, een veilige connectie bieden en veiligheidswaarschuwingen in de browsers van gebruikers voorkomen. Hoe doe je dat? Dat kan door het gebruik van SSL en een veilige link via een HTTPS-connectie. SSL klinkt misschien als een onderwerp voor whizzkids en nerds, toch is het goed om er zelf in te duiken.

Google pusht SSL en dit heeft effect op SEO, het is daarom enorm belangrijk om uit te vinden wat dit voor jouw website betekent. Maar voordat we kijken naar hoe SSL en HTTPS geïmplementeerd worden, zetten we eerst uiteen wat de termen betekenen en hoe het protocol werkt.

Cyber Security

Wat betekenen SSL en HTTPS?

SSL staat voor Secure Sockets Layer. Dit is in essentie een protocol wat een veilige connectie verzorgt en informatie versleutelt die van een server naar een gebruiker wordt gestuurd en vice versa. Het biedt veilige communicatie via websites, e-mail, instant messaging etcetera. SSL biedt twee lagen die online privacy en integriteit van data verzorgen. Dit betekent dat de connectie met een server veilig is en de data die je verstuurd versleuteld wordt.

HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Het veiligheidsprotocol wat wordt gebruikt is SSL, wat HTTP gebruikt om data te verzenden en ontvangen. De ‘S’ is een veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat de verbinding met de server veilig en versleuteld is. Je hebt misschien veilige websites gezien die https:// gebruiken, of een waarschuwing gekregen bij het gebruiken van een site met http://.

Hoe werkt het?

Wanneer je een website bezoekt, een e-mail stuurt of een berichtenservice gebruikt, leg je contact met een externe server. De communicatie met deze server is niet beveiligd of versleuteld. Dit kan betekenen dat hackers of andere ongewenste derden de informatie die je stuurt en ontvangt kunnen benaderen. Om dat te voorkomen kun je een veiligheidsmaatregel zoals SSL implementeren.

SSL biedt:

  • Authenticatie: controleert of de bezoeker de juiste server benaderd door een SSL-certificaat te bieden
  • Encryptie: verzorgt een unieke veilige verbinding door versleutelde data te gebruiken
  • Data-integriteit: voorkomt dat data corrupt wordt tijdens de overdracht door persoonlijke beveiligingssleutels te gebruiken

http-vs-https

Bron: What is HTTPS?

Een SSL-certificaat beveiligt de connectie met een server en versleutelt de data die je verstuurt en ontvangt. Dit wordt gedaan door een versleutelde verbinding met de server op te zetten. Om dat te kunnen doen gaat de connectie met de server via HTTPS, wat je browser een signaal geeft dat een veiligheidsprotocol moet worden gevolgd. De server die je wil benaderen stuurt een bestand, namelijk een SSL-certificaat, met een publieke beveiligingssleutel die je browser zal openen om de beveiligde connectie tot stand te brengen.

Wanneer dit is gedaan worden gedeelde geheime sleutels gecreëerd, en deze worden van en naar de server gestuurd om een unieke veilige verbinding tot stand te brengen. Met deze twee beveiligingsstappen is de connectie beveiligd en de data versleuteld. Dit twee-staps proces zorgt ervoor dat de connectie veilig is en de communicatie van data tussen servers veilig is. Wanneer je de gegevens van je creditcard invult wanneer je iets bij een webshop besteld, dan is het belangrijk dat de data die je verstrekt niet gekopieerd of gebruikt kan worden voor iets anders dan de aankoop in de webwinkel. Een veilige en versleutelde verbinding is dé manier om dat te doen.

Waarom zou je HTTPS gebruiken?

Misschien heb je zelden of nooit te maken met persoonlijke informatie als creditcardgegevens en BSN-nummers. Heb je dan ook een veilige connectie via SSL nodig? Ja, zeker. Er zijn een paar belangrijke redenen om zo snel als mogelijk over te stappen op HTTPS.

  • Google probeert van het web een veiligere plek te maken, zij dringen aan op veilige connecties met SSL
  • Sinds oktober 2017 heeft het niet hebben van SSL-certificaten invloed op je SEO en ranking, aldus Google
  • Webpagina’s die http gebruiken zullen als ‘Niet veilig’ worden gemarkeerd in alle bekende browsers, wat bezoekers kan afschrikken
  • Beveiligde connecties zijn snel de norm aan het worden. Het niet aanpassen aan deze meer veilige manier van online communicatie, kan een negatieve invloed hebben op je (online) reputatie
  • Online veiligheid is een veelbesproken onderwerp en regelgeving wordt steeds strikter om de roep om privacy tegemoet te komen. Het verzorgen van een veilige en betrouwbare connectie met je server is daarom van groot belang
  • Het niet gebruiken van SSL maakt het makkelijk voor hackers om communicatie van en naar je webserver te onderscheppen, wat een behoorlijke invloed kan hebben op je organisatie en reputatie

Samengevat zijn de veiligheid van de communicatie naar jouw server en de reputatie die daarmee gepaard gaat, waaronder SEO en ranking, de belangrijkste redenen om dit protocol te implementeren. Gelukkig is het implementeren van SSL niet nieuw en weten de meeste IT helpdesks, webdevelopers en software- of serverleveranciers heel goed hoe ze een migratie naar HTTPS moeten aanpakken. Zorg ervoor dat je goed weet wat de migratie gaat inhouden en maak vooraf een backup van alle pagina’s en bestanden. Met een goede voorbereiding kan je website in een mum van tijd beveiligd zijn.

Lees meer:

Google Security Blog, ‘Next steps toward more connection security’, April 24, 2017

Google Security Blog, ‘Moving towards a more secure web’, September 8, 2016

Dit artikel schreef ik voor PressPage

Wat is SaaS?

Amsterdam, 03 oktober 2017

Software as a Service – Wat is het en wat is het niet?

SaaS-bedrijven zijn in opkomst en steeds meer mensen zien de meerwaarde van SaaS. Maar wat betekent dat? Wat is Software as a Service en wat mag je van een SaaS-bedrijf verwachten?

Software as a service uitgelegd

De meesten van ons werken dagelijks met software. Lange tijd was het gebruikelijk om een cd-rom of dvd te kopen waar de software op staat en deze te installeren op een computer. Updates konden worden gedaan door een nieuwe versie te kopen of een bestand van de bedrijfswebsite te downloaden. Toen apps werden geïntroduceerd veranderde dit. Helaas moeten apps nog steeds lokaal worden geïnstalleerd en geupdate wat opslagruimte inneemt. Ook open source systemen vereisen opslagruimte en moeten worden beheerd door IT. Met Software as a Service is dit proces overbodig geworden.

“Het SaaS-concept biedt de mogelijkheid om software op basis van een abonnement te gebruiken en de applicatie wordt ergens anders opgeslagen. […] Dat ‘ergens anders’ staat bekend als de cloud.” Bron: SaaS for Dummies

Software as a Service is on demand te benaderen in de cloud. De software wordt aangeschaft via een abonnement in plaats van dat het product wordt gekocht. Een SaaS-bedrijf verzorgt de software, de updates, het netwerk, de servers, de systemen, opslag en het zorgt ervoor dat je altijd de laatste versie van de software op elk tijdstip en elke plek kunt gebruiken. Het is niet nodig om een IT-diploma te hebben om nieuwe software te implementeren, alle technische details worden door het SaaS-bedrijf verzorgd.

De grootste voordelen, zeker voor bedrijven, zijn:

  • de software kan op meerdere apparaten worden gebruikt op elke plek in de wereld
  • het is online te gebruiken
  • het hoeft niet geïnstalleerd te worden
  • de software is altijd up to date

In plaats van een groot bedrag te investeren om nieuwe software aan te schaffen, betaal je nu abonnementsgeld voor de services die werkelijk gebruikt worden. Veel SaaS-bedrijven bieden een gratis proefperiode en aanvullende apps om te zorgen dat de software volledig kan worden geïntegreerd in de bestaande workflows en systemen.“

Het SaaS-concept biedt de mogelijkheid om software op basis van een abonnement te gebruiken en de applicatie wordt ergens anders opgeslagen. […] Dat ‘ergens anders’ staat bekend als de cloud.

Source: SaaS for Dummies

Wat mag je verwachten van een SaaS-bedrijf?

De voordelen van SaaS software-oplossingen zijn duidelijk. Het voornaamste voordeel is dat het gemakkelijk is om te gebruiken, onderhouden en implementeren. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Het andere deel, de menselijke kant, is ook belangrijk. Wat doet een SaaS-bedrijf voor een klant?

Het eerste contact met een bedrijf gaat vaak via Sales. De meeste SaaS-bedrijven pakken sales iets anders aan. Een open en directe conversatie, en inzoomen op de uitdagingen die een klant mogelijk heeft, zijn van belang in de salesstrategie. Sales Representatives ontwikkelen zich steeds meer als consultants en researchers, die een echte connectie leggen met mogelijke klanten. Ze hebben veel kennis van en begrip voor de markt waarin zij zich bewegen en de uitdagingen die prospects tegenkomen. Ze kennen de service die ze bieden vanbinnen en vanbuiten en ze zoeken de connectie met mensen die werkelijk voordeel kunnen behalen met hun software-oplossing. Het bieden van een gratis proefperiode, investeren in goede demonstraties voor klanten en brainstormen met een prospect om een oplossing te vinden die past, is hoe de Sales Representatives handelen. Wanneer een prospect een klant wordt, draagt de Sales Representative de klant over aan een toegewezen Customer Success manager met alle informatie die nodig is om het onboardingproces te starten.

De meeste SaaS-bedrijven hebben een toegewijde Client Service- of Customer Success-afdeling. Zij zijn de link tussen de klant en interne afdelingen, voornamelijk Development. De Customer Success Manager is verantwoordelijk voor het onboardingproces, zorgen dat de software op de juiste manier wordt geïmplementeerd en het begeleiden van de klant zodat deze weet hoe de software werkt. Het belangrijkste is dat de Customer Success Manager pro-actief meedenkt met de klant om zo te kijken hoe zij het volledige potentieel van de software kunnen benutten. Wanneer de software geïmplementeerd is, verzorgt de Customer Success Manager customer support en diepgaande informatie over de software. Zij zijn de voornaamste contactpersoon voor klanten en hebben goed inzicht in wat werkt, welke behoeften er zijn en welke ontwikkelingen gevraagd worden. Zij zullen deze klantbehoeften delen met Development en klanten updaten over support tickets die ze hebben aangevraagd.

Aangezien bij SaaS de software centraal staat, is een goed Developmentteam onmisbaar. Development focust op ervoor zorgen dat de software goed blijft werken, regelmatige updates en nadenken over manieren waarop de software en gebruikerservaring kunnen worden verbeterd. De meeste SaaS-bedrijven bieden een kant-en-klare software-oplossing. Er kunnen verschillende opties zijn op basis van bedrijfsgrootte, industrie of voorkeur, maar de software wordt gekocht zoals het is. Developmentteams in SaaS-bedrijven werken continu aan het verbeteren en updaten van de software voor alle gebruikers, daarom zijn op maat gemaakte aanpassingen niet gebruikelijk. Het voordeel is dat het Developmentteam continu bezig zijn om de laatste ontwikkelingen te volgen en elke feature op het platform is up to date waardoor klanten altijd met de nieuwste en modernste software werken.

Wat doet een SaaS-bedrijf niet?

Een SaaS-bedrijf biedt meestal één of meerdere kant-en-klare software-oplossingen. Dit betekent dat op maat gemaakte aanpassingen en features niet binnen de geboden oplossing vallen, dit is een extra service. Wanneer een nieuwe klant bij PressPage binnenkomt, gaat het Customer Successteam aan de slag om de newsroom aan de hand van de styling van de klant in te richten en de features te gebruiken die de klant nodig heeft. Dit houdt in dat we een newsroom template (of designlaag) creëren gebaseerd op de website van de klant, dat we de gebruikte modules en features stylen aan de hand van de look & feel van de bedrijfswebsite en we helpen met het opzetten van de lay-out van de newsroom. Wat onze klanten handig vinden, is dat ze het platform zelf kunnen customizen door modules aan en uit te zetten.

We creëren niet een heel nieuw design voor een website of webpagina, creëren geen op maat gemaakt Content Management Systeem en we creëren geen nieuwe apps of modules voor de onboarding. We staan uiteraard altijd open voor suggesties en steunen op input van onze klanten om prioriteiten te stellen in updates en toevoegingen aan het platform.“

SaaS nieuwe mogelijkheden en een andere relatie tussen leveranciers en klanten waar beide van profiteren.

Waarom kiezen voor een SaaS-bedrijf?

Ben je op zoek naar nieuwe software? Dan kom je zeker SaaS-bedrijven tegen die een software-oplossing bieden. Waarom zou je een SaaS-bedrijf moeten overwegen? Allereerst nemen SaaS-bedrijven de volledige verantwoordelijkheid over de technische details van de software, het is niet nodig om uitgebreide technische kennis of bronnen in te zetten om de software te gebruiken. Daarnaast zijn de meeste SaaS software-oplossingen up to date en gemakkelijk in het gebruik. SaaS-software leunt op de abonnementen van tevreden klanten, dus we doen ons uiterste best om je tevreden te houden.

Tot slot hebben SaaS-bedrijven over het algemeen een proactieve en klantgeoriënteerde houding richting klanten en prospects. Dit betekent dat het Salesteam vooraf onderzoek doet naar prospects en waardevolle inzichten geeft terwijl ze op zoek zijn naar een mogelijke ‘fit’, customer sucess de klanten helpt om alles uit de software te halen en development focust op het doorontwikkelen van het platform zodat deze de verwachtingen van klanten blijft overtreffen. SaaS is een heel flexibele en klantgerichte manier van ondernemen. Dat maakt het een perfecte oplossing voor elke klant die op zoek is naar software.

Kort gezegd creëert SaaS nieuwe mogelijkheden en een andere relatie tussen leveranciers en klanten waar beide van profiteren. Bij PressPage zijn we continu bezig om verschillende aspecten van ons SaaS-model te ontwikkelen om zeker te zijn dat we onze klanten de gewenste service en ervaring bieden.

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/wat-is-saas/

De in’s en out’s van influencer marketing

Influencer marketing is hot. Volgens deze studie overweegt 93% van de PR en marketing professionals om influencers in te zetten voor brand awareness. Maar voordat je je in een avontuur met een willekeurige influencer stort, zorg ervoor dat je weet waar je aan begint en waarom. Zoals met de introductie van elke nieuwe strategie of platform, begin ook hierbij met het definiëren van je doelen en doelgroep.

Man working on laptop

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is het gebruiken van invloedrijke mensen om je boodschap over te brengen aan je doelgroep. Dit is niet nieuw: in 1760 gebruikte Josiah Westwood koninklijke aanbevelingen om zijn merk te promoten. Influencer marketing is sindsdien niet heel erg veranderd. De methode van tegenwoordig is vergelijkbaar met de manier waarop aanbevelingen voor Westwood’s aardewerk werden gedaan. Influencers communiceren direct met hun publiek (vooral via social media) en zijn in staat om een merk of product aan te bevelen in hun posts. Influencers en merken moeten daarom een manier vinden om op een authentieke, passende, interessante en vermakelijke manier te communiceren met de doelgroep.

Een van de grootste verschillen tussen influencer marketing en bijvoorbeeld televisiecommercials, is de hoeveelheid regels en voorschriften waar influencers rekening mee moeten houden. Omdat influencer marketing in haar huidige vorm (met de focus op social media) relatief nieuw is, hebben veel landen nog weinig regelgeving omtrent gesponsorde posts en campagnes van influencers. Waar ‘traditionele’ commercials zich aan allerlei regels en voorschriften moeten houden, heeft influencer marketing wat meer speelruimte. Daarnaast worden gesponsorde posts van influencers anders ervaren dan commercials op televisie of in magazines.

Influencer marketing en PR

Waarom is influencer marketing belangrijk voor PR professionals? Influencers hebben al een achterban die de influencer en diens content vertrouwt. PR gaat om het opbouwen van relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen, influencers hebben dit proces al achter de rug. Door samen te werken met een relevante influencer, zal zijn of haar achterban worden voorgesteld aan jouw merk en brand story op een manier die zij serieus nemen. Door relaties met influencers op te bouwen heb je een indirecte connectie met je doelgroep op een heel persoonlijke en waardevolle manier. Daarnaast kunnen influencers waardevolle inzichten in je doelgroep geven. Luister naar wat ze te zeggen hebben!

Mond-tot-mondreclame is nog steeds de meest effectieve manier om je bedrijf te promoten. Een samenwerking met een influencer zorgt voor een directe connectie met je doelgroep die min of meer ervaren wordt als mond-tot-mondreclame of een persoonlijke aanbeveling. De belangrijkste voordelen van influencer marketing zijn het boosten van engagement en het creëren van authentieke content rondom een merk.

Een van de meest succesvolle technieken in influencer marketing is het focussen op kleinere influencers om zo specifieke doelgroepen te targeten, in plaats van te focussen op een groot bereik. Door te focussen op kleinere influencers is de conversie hoger dan wanneer er wordt ingezet op grote spelers met meer volgers. Het gevoel van authenticiteit en oprechte focus op een specifiek onderwerp op de kanalen die een influencer gebruikt, helpt om meer engagement op posts te genereren.

Gesponsorde posts zullen kwalitatieve prospects bereiken als er wordt ingezoomd op een specifiek publiek wat relevant is voor je organisatie, daarnaast zal het de geloofwaardigheid van het bedrijf versterken. En, nu we het er toch over hebben, vloggen is een heel populaire trend. Blogs waren lang de place to be, vlogs zijn de name of the game tegenwoordig. Samenwerken met vloggers kan op talloze manieren. Nodig vloggers uit voor je evenement, creëer gesponsorde content voor hun online kanalen of geef samples en trials waar vloggers een video over kunnen maken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe PR en influencers samen kunnen werken om inspirerende content te maken.

Bewaren

infographic

Case study: Daniel Wellington

Een van de meest inspirerende voorbeelden van hoe influencer marketing een merk kan boosten is van Daniel Wellington. Het bedrijf is in 2011 opgericht en produceert unisex horloges. Door te focussen op influencer marketing op Instagram heeft het bedrijf hun miljoenste horloge in 2014 weten te verkopen. Ze hebben contact gelegd met zowel de top influencers als kleinere influencers om zo hun merk bekendheid te geven. Daarnaast stimuleren ze hun klanten met fotowedstrijden om foto’s te uploaden van hun horloge terwijl ze de hashtag #danielwellington gebruiken. Door unieke kortingscodes aan elke influencer toe te kennen kan het bedrijf traceren waar het verkeer vandaan komt en het inspireert de influencers om hun volgers aan te moedigen om een horloge te kopen.

Dit resulteert in een mix van professionele en user generated content die allemaal dezelfde hashtag boosten. Een van de redenen waarom Daniel Wellington zo succesvol is, is omdat ze een van de eersten waren om influencers op Instagram te spotten en gebruiken om merkbekendheid te genereren. Door het reposten van user generated content op hun ontzettend populaire Instagrampagina worden gebruikers continue uitgenodigd om foto’s van hun horloge te posten met de bekende hashtag. De buzz rondom het bedrijf is niet vervaagd en de focus op influencer marketing blijkt een succesvolle strategie.

Lessen geleerd van influencer marketing

Influencer is niet zomaar een nieuwe trend in marketing, het is een indicator van de veranderingen in het veld van PR, marketing en content. De directe en authentieke communicatie met een specifieke doelgroep wat de influencers zo populair maakt, is een van de vele redenen waarom we onze aandacht moeten richten op de ontwikkelingen in dit veld. De voornaamste lessen die we kunnen leren van influencer marketing zijn:

  • Target specifieke doelgroepen om engagement en conversie te boosten, in plaats van te focussen op bereik. Door de focus te leggen op een specifieke doelgroep ben je in staat om een connectie te leggen op het platform waar dit publiek te vinden is en kan je ze benaderen op de manier waarop ze graag worden aangesproken. Je publiek is niet ‘iedereen’, dus probeer niet iedereen te bereiken.
  • Conversie is key. Je kan een miljoen mensen bereiken met een post. Als geen van hen zich inschrijft op de nieuwsbrief of een aanvraag voor informatie doet, wat is dan het nut ervan? Zorg ervoor dat de moeite die je doet een bepaald doel dient. Bereik is geen doel op zich.
  • Het gaat allemaal om relaties. Je klanten, prospects, publiek en community: Je hebt een gezonde relatie nodig met deze mensen om ze tevreden te kunnen houden. Dit betekent geven en nemen, vertrouwen opbouwen en aan de verwachtingen van je publiek voldoen.
  • Relaties zijn gebouwd op vertrouwen. Zorg ervoor dat je jezelf presenteert als een betrouwbare bron voor informatie. Influencers die te veel gesponsorde posts plaatsen kunnen worden gezien als een ‘sell-out’, dat zal je doel niet dienen. Focus op het delen van content die waardevol is.
  • Word een thought leader of zelfs een influencer door waardevolle content te delen, relaties met andere influencers en je community te onderhouden, en je te focussen op een relevante niche.

Ben je er klaar voor om in de wereld van de influencers te duiken? Zorg voor een specifiek doel, doelgroep en strategie. Met dat in gedachten, doe eerst research om de influencers te vinden die het beste bij je doel, doelgroep en merk passen en denk na over manieren waarop je kan samenwerken met deze influencers. Wanneer je zorgt voor een samenwerking die logisch is voor je doelgroep, dan kunnen influencers een mooie toevoeging zijn op je PR strategie.

Dit artikel schreef ik voor PressPage