[:nl]Sporten? Zorg voor een gezond doel![:en]Sporten? Zorg voor een gezond doel![:]

[:nl]Sinds vorige week ben ik overstag. Ik heb samen met zus een proefles bij de sportschool gedaan en me gelijk ingeschreven voor een jaar. Dit keer geen ‘gewone’ sportschool waarbij ze verwachten dat ik zelf overloop van motivatie om urenlang aan apparaten te gaan sjorren. Na meerdere pogingen ben ik erachter dat zo iets niet voor mij is weggelegd. Deze sportschool werkt voornamelijk met proeflessen en ze gaan me bellen als ik te lang niet ben geweest. Dat is fijn voor mij, want dan heb ik een stok achter de deur. Ik ga er nu echt tegenaan!

Hardlopen, niet hard genoeg

De afgelopen twee jaar heb ik, met wat tussenpozen, met zus en alleen hardgelopen. Het viel me in eerste instantie mee hoe gemotiveerd ik en later wij hiermee bezig waren. Tot een paar maanden terug. Het leven gooide roet in het eten waardoor onze motivatie en energie te wensen overlieten. De rondjes werden korter, we gingen minder vaak en nu zijn we al ruim een maand niet gaan lopen. Nu functioneer ik ook niet op m’n best boven de 25 graden, dus hardlopen ging er echt niet van komen. Maar het was weer een excuus om niet te gaan en dat zijn we zat.

Ik heb een trainer nodig

Nu kan ik heel bijdehand roepen dat ik best wel zelf aan de slag kan met sport, maar ik doe het simpelweg niet goed genoeg. Op een gegeven moment ben ik het zat en ik vind het lastig om mezelf echt uit te dagen. Ik heb echt een trainer nodig om goed uit m’n comfort zone te stappen en lekker intensief te sporten. Ook heb ik afwisseling nodig om het niet saai te gaan vinden, dus de waslijst met wensen en eisen wordt steeds lastiger. Toch heb ik een sportschool gevonden waar ze lijken te bieden wat ik nodig heb. Dichtbij, goede sfeer, verschillende lessen, persoonlijk contact (en dus een stok achter de deur) en een prijs die ik kan betalen, maar ook hoog genoeg is om het zonde te vinden als ik te weinig ga. Daarnaast worden de lessen door ervaren trainers gegeven die er geen boodschap aan hebben dat ik moe, gestrest of ongemotiveerd ben. Helemaal top!

Het doel

Als je (weer) gaat sporten is het belangrijk om een realistisch doel te hebben en de stappen naar dat doel te documenteren. Veel mensen gaan sporten om af te vallen of spieren te kweken en het kan lastig zijn om je voortgang te zien als je middenin het proces zit. Daarom heb ik op de eerste dag opgeschreven wat mijn omvang is, wat ik weeg en wat ik graag wil bereiken. In een maand tijd wil ik het eerste resultaat zien, dus ik moet hard aan de bak. Met vier keer in de week intensief sporten zal ik zeker wat gewicht en vet kwijt moeten raken, maar met mijn huidige gewicht is het niet realistisch om te verwachten dat ik meer dan 5 kilo kwijt ben. Sterker nog, als ik meer dan 5 kilo kwijt ben in een maand ga ik me zorgen maken. Mijn doel is eerder om in twee maanden 5 kilo te verliezen en die dan ook echt kwijt te zijn. Het belangrijkste doel is dat ik me energieker en gezonder voel door het sporten. Dat is dan weer lastig meten, maar in mijn beleving het belangrijkste doel om na te streven. Ik ben net hersteld van enorme spierpijn en ga er vanavond weer tegenaan. Dat doel bereikt zich niet vanzelf![:en]Sinds vorige week ben ik overstag. Ik heb samen met zus een proefles bij de sportschool gedaan en me gelijk ingeschreven voor een jaar. Dit keer geen ‘gewone’ sportschool waarbij ze verwachten dat ik zelf overloop van motivatie om urenlang aan apparaten te gaan sjorren. Na meerdere pogingen ben ik erachter dat zo iets niet voor mij is weggelegd. Deze sportschool werkt voornamelijk met proeflessen en ze gaan me bellen als ik te lang niet ben geweest. Dat is fijn voor mij, want dan heb ik een stok achter de deur. Ik ga er nu echt tegenaan!

Hardlopen, niet hard genoeg

De afgelopen twee jaar heb ik, met wat tussenpozen, met zus en alleen hardgelopen. Het viel me in eerste instantie mee hoe gemotiveerd ik en later wij hiermee bezig waren. Tot een paar maanden terug. Het leven gooide roet in het eten waardoor onze motivatie en energie te wensen overlieten. De rondjes werden korter, we gingen minder vaak en nu zijn we al ruim een maand niet gaan lopen. Nu functioneer ik ook niet op m’n best boven de 25 graden, dus hardlopen ging er echt niet van komen. Maar het was weer een excuus om niet te gaan en dat zijn we zat.

Ik heb een trainer nodig

Nu kan ik heel bijdehand roepen dat ik best wel zelf aan de slag kan met sport, maar ik doe het simpelweg niet goed genoeg. Op een gegeven moment ben ik het zat en ik vind het lastig om mezelf echt uit te dagen. Ik heb echt een trainer nodig om goed uit m’n comfort zone te stappen en lekker intensief te sporten. Ook heb ik afwisseling nodig om het niet saai te gaan vinden, dus de waslijst met wensen en eisen wordt steeds lastiger. Toch heb ik een sportschool gevonden waar ze lijken te bieden wat ik nodig heb. Dichtbij, goede sfeer, verschillende lessen, persoonlijk contact (en dus een stok achter de deur) en een prijs die ik kan betalen, maar ook hoog genoeg is om het zonde te vinden als ik te weinig ga. Daarnaast worden de lessen door ervaren trainers gegeven die er geen boodschap aan hebben dat ik moe, gestrest of ongemotiveerd ben. Helemaal top!

Het doel

Als je (weer) gaat sporten is het belangrijk om een realistisch doel te hebben en de stappen naar dat doel te documenteren. Veel mensen gaan sporten om af te vallen of spieren te kweken en het kan lastig zijn om je voortgang te zien als je middenin het proces zit. Daarom heb ik op de eerste dag opgeschreven wat mijn omvang is, wat ik weeg en wat ik graag wil bereiken. In een maand tijd wil ik het eerste resultaat zien, dus ik moet hard aan de bak. Met vier keer in de week intensief sporten zal ik zeker wat gewicht en vet kwijt moeten raken, maar met mijn huidige gewicht is het niet realistisch om te verwachten dat ik meer dan 5 kilo kwijt ben. Sterker nog, als ik meer dan 5 kilo kwijt ben in een maand ga ik me zorgen maken. Mijn doel is eerder om in twee maanden 5 kilo te verliezen en die dan ook echt kwijt te zijn. Het belangrijkste doel is dat ik me energieker en gezonder voel door het sporten. Dat is dan weer lastig meten, maar in mijn beleving het belangrijkste doel om na te streven. Ik ben net hersteld van enorme spierpijn en ga er vanavond weer tegenaan. Dat doel bereikt zich niet vanzelf![:]

Facebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *