Amsterdam, 16 juni 2017
Treden jouw medewerkers en managers al op als ambassadeur voor je merk? Het kan een enorme uitdaging vormen om ze zover te krijgen, maar de uitbetaling kan nog groter zijn. Tijdens PR is Key legde social business strategist Jochem Koole uit waarom en hoe jouw collega’s betrokken zouden moeten raken bij je zakelijke communicatie en PR.
Relaties ontstaan niet tussen instituten, maar tussen individuen. Het vertrouwen in de grote instituten — het bedrijfsleven, de overheid, NGO’s en de media — staat zwaar onder druk, zo blijkt uit de Edelman Trust Barometer. Het goede nieuws is dat individuele werknemers nog wel worden vertrouwd. De tijd is aangebroken voor organisaties om hun oude modellen van corporate communicatie vaarwel te zeggen en een nieuw model te omarmen waarin menselijk contact de spil vormt. Het bouwen van persoonlijke relaties met stakeholders kan een significant voordeel opleveren ten opzichte van je concurrentie. De vraag is dus niet waaróm jouw pr-strategie persoonlijke relaties voorop moet stellen, maar hóé je dit kunt bereiken.
Vinden en trainen van contenthelden
Werknemers die op een persoonlijke en professionele manier actief zijn op social media en blogs, zijn actief relaties aan het opbouwen met hun doelgroepen. Het is cruciaal om deze enthousiaste medewerkers te ondersteunen. Laat ze zien hoe ze online tools op een effectieve manier in kunnen zetten om hun (persoonlijke) targets te behalen. Vergeet het “leger van contentsoldaten” en focus juist op de 1% betrokken werkers die zich oprecht willen inzetten als ambassadeur voor jouw merk. Laat ze zien hoe ze die rol kunnen vervullen en wel op een manier die hen persoonlijk voordeel oplevert en ze niet te veel tijd kost.
Er zijn drie manieren waarop medewerkers als ambassadeur kunnen optreden en relaties kunnen opbouwen met hun doelgroep:
- Luisteren naar de behoeften en overwegingen van de (potentiële) klant.
- Tonen van van kennis en expertise in online profielen. Laat de lezers hierbij weten dat het meer om hen dan om de medewerkers gaat door meer ‘jouw/uw’ te gebruiken dan ‘mijn/onze’.
- Publiceren en distribueren van bedrijfscontent én eigen blogs en artikelen.
Click to show previous imageClick to show next image
Motiveren van medewerkers
Enthousiaste werknemers kunnen wel wat steun en motivatie van de pr-collega’s gebruiken om zichzelf actief online te profileren. Ze hebben vaak het gevoel dat ze niet genoeg tijd hebben om bij te dragen aan de online reputatie van het bedrijf, en maken er daarom geen prioriteit van. Voordat een deal wordt gesloten zijn er ten minste zeven contactmomenten tussen verschillende afdelingen van de betreffende bedrijven; de online profilering van werknemers kan er daar een van zijn. Het is dus belangrijk ze hierbij te helpen, door hun werkzaamheden zo goed mogelijk te faciliteren en ze duidelijk te maken dat een klein beetje extra werk al tot grote resultaten kan leiden. Als ze een evenement bezoeken, kunnen ze bijvoorbeeld al bijdragen door een tweet of een update op LinkedIn te versturen. Je kunt er ook voor kiezen om employee advocacy tools te gebruiken. Hiermee kun je tweets en posts inplannen die werknemers via hun eigen netwerken kunnen delen om het bereik van een boodschap verder te vergroten.
Overtuigen van de bestuurskamer
Het significant persoonlijker maken van je pr-activiteiten zal een aanpassing van standaard werkwijzen vereisen. Daarvoor is toestemming van het managementteam nodig, niet in de laatste plaats omdat er vermoedelijk ook meer tijd en geld voor nodig zal zijn. Een aanbevolen manier om goodwill te kweken in de bestuurskamer, is om allereerst kleine successen te boeken met de middelen die al tot je beschikking staan. Laat je bazen zien dat er geld verdiend kan worden door pr persoonlijker te maken. Verstuur maandelijkse verslagen van je resultaten, waarin je niet alleen melding doet van “zachte” KPI’s als bereik en publieke opinie, maar ook van “harde”, zoals leads en deals die toe te schrijven zijn aan het pr-werk. Hoe meer succes je boekt, hoe meer je bazen betrokken en bereid zullen zijn.
Van collega’s naar ambassadeurs
Samenvattend zijn er vijf best practices voor het persoonlijk maken van pr:
- Moedig je collega’s aan om online technologieën te gebruiken om professionele relaties op te bouwen.
- Maak duidelijk waarom je collega’s tijd zouden moeten investeren in hun ambassadeurschap, en laat ze zien hoe ze dat kunnen doen.
- Vergeet het leger van contentsoldaten en focus op de 1% die tijd kan en wil investeren.
- Vertaal je aanpak naar cijfers: het is beter om in geldtermen te spreken dan met te veel pr- en marketingtaal.
- Vier je successen, hoe klein ze ook zijn. Het delen van resultaten helpt om de rest van de organisatie te enthousiasmeren.
Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/pr-kan-nog-veel-persoonlijker/