Online data en PR

Amsterdam, 25 juli 2017

De basics voor public relations professionals

Online data is booming. Big data is een veelbesproken onderwerp en public relations professionals voelen de druk van het management om meetbare resultaten te laten zien, het kan niet meer worden genegeerd. Wanneer je PR strategie wordt opgezet zonder online data te gebruiken, kan het een uitdaging zijn om dit te omarmen. Dus hoe ga je ermee aan de slag?

Digital Marketing Graph Statistics Analysis Finance Market Concept

Waarom online data gebruiken voor PR?

Laten we starten met de belangrijkste vraag: waarom is online data belangrijk? Heel simpel, het gebruiken van online data voor je een nieuwe campagne start “greatly improves the chance your efforts will turn out to be worthwhile” zoals Alexander de Ruiter aangaf bij PR is Key 2017. Je vergroot de kans op succes door het inzetten van online data. Daarnaast hebben de meeste bedrijven online data al beschikbaar, maar ontbreekt de kennis en tools om er effectief mee om te gaan. Investeer wat tijd om online data effectief te kunnen gebruiken en de kans op succes kan gigantisch worden vergroot.

Hoe verzamel je online data?

Online data kan op verschillende platformen en met verschillende tools worden verzameld. Welke data je gaat verzamelen kan specifiek zijn voor jouw organisatie en doelen, maar er zijn wat pointers die je op weg kunnen helpen. Engagement en volgers op social media, bezoekers op de website, de tijd die wordt gespendeerd op de website, het type en de hoeveelheid data in je informatiedatabase en openingspercentage van de nieuwsbrief zijn bijvoorbeeld goede elementen om te meten. Misschien is het interessant om te zien hoe de PR-uitingen worden ontvangen, dan is het afnemen van interviews of questionnaires een goed idee. Om meer te leren over het kwalitatief en kwantitatief meten van PR resultaten, lees ‘De ROI van PR meten: een combinatie van kwantiteit & kwaliteit‘.

Google Analytics is een veelgebruikte tool om het gedrag van bezoekers op de website in kaart te brengen. Engagement op social media kan op het platform zelf worden gemeten, zoals het Facebook Page dashboard, of via verschillende tools als Cision en OBI4WAN. Facebook geeft veel persoonlijke informatie over de mensen die je posts liken, dat is waardevolle informatie die je kan gebruiken om je boodschap aan te passen op de voorkeuren van je doelgroep. Bekijk de tools en platformen die je gebruikt om te zien welke data er al beschikbaar is. Je kan zomaar op een goudmijn stuiten! Zorg er alleen wel voor dat de data die je gebruikt waardevol en compleet is om een duidelijke uitkomst van je onderzoek te garanderen.

priskey 034
Slide alexander
priskey 025
Alexander de Ruiter

Hoe gebruik je online data om je PR strategie te verbeteren?

Wanneer je online data hebt verzameld op de platformen en via de tools die je gebruikt, of door het doen van research, is het tijd voor de volgende stap. Hoe ga je deze data gebruiken om je PR te verbeteren?

Ten eerste is het zaak om wat overzicht aan te brengen in de data die je hebt verzameld. Als je de data kan groeperen in enkele bullet points heb je wat structuur om mee te werken. Het gebruiken van pivot tables in Excel kan een uitkomst zijn om inzicht in je data te krijgen, ‘How to create a pivot table in Excel’ is een goede tutorial als je met pivot tables wil starten.

Ten tweede is het belangrijk om jezelf af te vragen wie de content consumeert, op welke manieren ze de content consumeren, wanneer ze dat doen, welke content heel goed of juist slecht presteerde, en wat het algehele sentiment is rondom jouw merk en organisatie. Door deze vragen te beantwoorden aan de hand van de data die je hebt verzameld, ben je in staat om een diepgaand inzicht in je publiek en PR-uitingen te krijgen.

Daarna is het zaak om de met data ondersteunde antwoorden op je vragen te gebruiken om je content die je produceert, de tijden waarop je het post en de platformen die je gebruikt opnieuw te bekijken. Ondersteunt dit de doelen van de organisatie voldoende? Bereik je de juiste doelgroep en spreek je deze aan op de manier waarop zij dat willen?

Tenslotte gebruik je al deze waardevolle inzichten voor het creëren van een nieuwe campagne of nieuwe content, of je gaat zelfs een stap verder en maakt modellen om je strategie te optimaliseren. Stel duidelijke doelen en verwachtingen aan de campagne gebaseerd op de antwoorden op de onderzoeksvragen. Monitor hoe de campagne het doet door continu nieuwe data te verzamelen en fine tune de campagne wanneer nodig om de resultaten te verbeteren. Dit vergroot niet alleen de kans op succes, het geeft ook de mogelijkheid om precies te zien wat je PR-uitingen aan resultaat oplevert aan de hand van data en cijfers. Dit inzicht zal waardevol zijn voor zowel PR professionals die hun PR willen verbeteren, als hun managementteams die benieuwd zijn naar de resultaten van de PR strategie.

Dit artikel schreef ik voor PressPage

Facebooktwitter