[:nl]Korte mindfulness-oefeningen tegen stress[:en]Korte mindfulness-oefeningen tegen stress[:]

[:nl]Gezondheid komt van binnen wordt vaak gezegd. Met gezond eten, weinig stress en voldoende beweging kan je een heel eind komen. Met een beetje wilskracht zijn gezond eten en voldoende bewegen meestal nog wel te overzien. Maar weinig stress, dat is toch een lastige. Gelukkig zijn er simpele en korte mindfulness oefeningen te vinden die je stresslevels omlaag halen en zorgen voor een gezonde en fijne body & mind. Doe je mee?

Stress op het werk? Loopmeditatie

Is het druk op het werk, stapelen de klussen zich op en lijkt het einde niet in zicht? Gek genoeg is doorbuffelen tot je eens ons weegt niet altijd de juiste strategie. Voor je het weet ben je opgebrand, maak je stomme fouten of is je energie onvoldoende om na zo’n drukke werkdag nog veilig thuis te komen. Dat kan nooit de bedoeling zijn? Dus wat doe je dan? Neem ongeveer een kwartier of je gehele lunchpauze om even op adem te komen met loopmeditatie. Een afgesloten ruimte waar je een ‘pad’ van vier tot zes meter hebt is voldoende, wanneer je wat meer zelfvertrouwen hebt kan je deze oefening ook buiten doen. De truc is om heel bewust de bewegingen in je lichaam te observeren tijdens het lopen en daarmee in het hier en nu komen. Het heen en weer lopen op hetzelfde pad kan helpen, dan hoef je hier niet op te letten en gaat de aandacht volledig naar de bewegingen en sensaties in je lichaam.

Stress thuis? Yoga

Ervaar je stress en ben je thuis? Dan is het tijd om tijd voor jezelf te maken. Met een yogavideo of wat yoga-oefeningen en een afgesloten ruimte om even tot jezelf te komen krijg je weer een enorme boost. Op YouTube zijn talloze yogavideo’s te vinden, de lengte loopt van vijf minuten tot bijna een uur. Ook zijn er video’s met verschillende yogastijlen te vinden, op die manier is er altijd wel iets te vinden wat bij je past. Gelijk aan de slag? Via deze pagina is een mp3 over Hatha-yoga te beluisteren, de sessie duurt 45 minuten. Yogamatje, oefeningen, ruimte voor jezelf en voor je het weet ben je weer helemaal zen!

Stress buiten te deur? Ademhalingsoefening

Heb je weinig ruimte en tijd om echt even tot jezelf te komen? Dan is een ademhalingsoefening een goede om achter de hand te hebben. Deze oefening kan namelijk altijd en overal, en al na enkele minuten geeft het verlichting. Dus ook in de trein, de bus, het winkelcentrum of in de supermarkt kan deze oefening je weer even terugbrengen bij jezelf. Sterker nog, juist die plekken waar veel indrukken op je afkomen wat lastig kan zijn als je veel stress ervaart zijn goed om deze oefening te doen. Wil je de oefening goed onder de knie krijgen? Via deze pagina is een vijftien minuten durende mp3 te beluisteren, als je dat hebt gedaan kan je de oefening gemakkelijk overal zelf uitvoeren.

Zorg voor jezelf

De boodschap is natuurlijk: zorg voor jezelf. Even pas op de plaats, al is het maar vijf minuten, kan een wereld van verschil maken. Maar meer dan dat heb je zeker verdient! Eens in de week een half uur tot een uur besteden aan jezelf, of dat met yoga is of wat anders, kan een enorm verschil maken in hoe je stress ervaart en hoe gelukkig je bent. Wil je even snel de stress van je afschudden? Op deze website zijn tien korte oefeningen te vinden waarmee je altijd en overal mindfulness kan toepassen. Bewust leven is een kleine verandering in je hoofd, maar een grote verandering in het leven zelf![:en]Gezondheid komt van binnen wordt vaak gezegd. Met gezond eten, weinig stress en voldoende beweging kan je een heel eind komen. Met een beetje wilskracht zijn gezond eten en voldoende bewegen meestal nog wel te overzien. Maar weinig stress, dat is toch een lastige. Gelukkig zijn er simpele en korte mindfulness oefeningen te vinden die je stresslevels omlaag halen en zorgen voor een gezonde en fijne body & mind. Doe je mee?

Stress op het werk? Loopmeditatie

Is het druk op het werk, stapelen de klussen zich op en lijkt het einde niet in zicht? Gek genoeg is doorbuffelen tot je eens ons weegt niet altijd de juiste strategie. Voor je het weet ben je opgebrand, maak je stomme fouten of is je energie onvoldoende om na zo’n drukke werkdag nog veilig thuis te komen. Dat kan nooit de bedoeling zijn? Dus wat doe je dan? Neem ongeveer een kwartier of je gehele lunchpauze om even op adem te komen met loopmeditatie. Een afgesloten ruimte waar je een ‘pad’ van vier tot zes meter hebt is voldoende, wanneer je wat meer zelfvertrouwen hebt kan je deze oefening ook buiten doen. De truc is om heel bewust de bewegingen in je lichaam te observeren tijdens het lopen en daarmee in het hier en nu komen. Het heen en weer lopen op hetzelfde pad kan helpen, dan hoef je hier niet op te letten en gaat de aandacht volledig naar de bewegingen en sensaties in je lichaam.

Stress thuis? Yoga

Ervaar je stress en ben je thuis? Dan is het tijd om tijd voor jezelf te maken. Met een yogavideo of wat yoga-oefeningen en een afgesloten ruimte om even tot jezelf te komen krijg je weer een enorme boost. Op YouTube zijn talloze yogavideo’s te vinden, de lengte loopt van vijf minuten tot bijna een uur. Ook zijn er video’s met verschillende yogastijlen te vinden, op die manier is er altijd wel iets te vinden wat bij je past. Gelijk aan de slag? Via deze pagina is een mp3 over Hatha-yoga te beluisteren, de sessie duurt 45 minuten. Yogamatje, oefeningen, ruimte voor jezelf en voor je het weet ben je weer helemaal zen!

Stress buiten te deur? Ademhalingsoefening

Heb je weinig ruimte en tijd om echt even tot jezelf te komen? Dan is een ademhalingsoefening een goede om achter de hand te hebben. Deze oefening kan namelijk altijd en overal, en al na enkele minuten geeft het verlichting. Dus ook in de trein, de bus, het winkelcentrum of in de supermarkt kan deze oefening je weer even terugbrengen bij jezelf. Sterker nog, juist die plekken waar veel indrukken op je afkomen wat lastig kan zijn als je veel stress ervaart zijn goed om deze oefening te doen. Wil je de oefening goed onder de knie krijgen? Via deze pagina is een vijftien minuten durende mp3 te beluisteren, als je dat hebt gedaan kan je de oefening gemakkelijk overal zelf uitvoeren.

Zorg voor jezelf

De boodschap is natuurlijk: zorg voor jezelf. Even pas op de plaats, al is het maar vijf minuten, kan een wereld van verschil maken. Maar meer dan dat heb je zeker verdient! Eens in de week een half uur tot een uur besteden aan jezelf, of dat met yoga is of wat anders, kan een enorm verschil maken in hoe je stress ervaart en hoe gelukkig je bent. Wil je even snel de stress van je afschudden? Op deze website zijn tien korte oefeningen te vinden waarmee je altijd en overal mindfulness kan toepassen. Bewust leven is een kleine verandering in je hoofd, maar een grote verandering in het leven zelf![:]

Facebooktwitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *