Alle artikelen Blogs Nederlands Social media Web content

[:nl]Gastblog: Het hoe en waarom van bloggen[:]

[:nl]

Geplaatst op 16 juli 2013

Deze gastblog komt van niemand minder dan @DanitsjaKoster:

In de jaren 90 begon de wondere wereld van het bloggen zich te ontvouwen. Sindsdien heeft bloggen een gigantische vlucht genomen. Zonder een eigen weblog wordt je als bedrijf/redacteur/politicoloog/fashionista niet serieus genomen. Massaal zijn we aan het bloggen gegaan. Waarom? Ik blog omdat schrijven een tweede natuur is geworden. En hoe zet je een knap blog op? Dat is in de basis eigenlijk best wel simpel.

Waarom bloggen?
Bloggen is voor mij een uitlaatklep. Het is heerlijk om gedachten op virtueel papier te kunnen zetten en de wereld in te slingeren, zeker als daar likes en reacties op terug komen of ik via Analytics zie dat een blog het goed heeft gedaan. Ik wil mensen informeren, inspireren en aanzetten tot denken. Dat kan met een klein gebaar als een recensie of comment over een film. Maar ook met een groter doel zoals een genuanceerde beeldvorming rondom ADHD. Ondanks dat ik soms mezelf een schop onder de kont moet geven, kan ik het niet laten om te bloggen. Zeker na een leuke dag uit verworden mijn statusupdates op Facebook al tot mini-blogs.

Basis van het bloggen
Mensen die niet van nature makkelijk overschakelen naar het internet of weinig ervaring hebben met schrijven kan een blog een angstaanjagend ding zijn. Straks staat het op internet, met jouw naam eronder, tot in lengte van dagen terug te vinden. Wat dan? Dan volg je een paar simpele stappen.

Wees geïnteresseerd en nieuwsgierig
Ten eerste: zorg dat het onderwerp waarover je gaat schrijven daardwerkelijk iets is wat je interessant vindt. In mijn geval schrijf ik over film, reizen, social media, ADHD en zaken die me persoonlijk raken. Dat geeft de tekst gelijk al meer waarde dan wanneer het onderwerp je niks interesseert. Als je schrijft voor een opdracht of bedrijf kan je proberen met nieuwsgierige en bijna kinderlijke blik uit te vinden waar het onderwerp over gaat. Met die energie schrijf je een verrassend leuk blog!

To the point schrijven
Blogs zijn over het algemeen to the point, niet te lang, bevatten weinig jargon en wekken hopelijk interesse of affectie met de schrijver danwel het onderwerp op. To the point schrijven betekend over het algemeen beperkt blijven tot een onderwerp, uitwijden over een onderwerp wat ermee te maken heeft kan in een volgend blog waarin je verwijst naar het huidige. Superhandig die hyperlinks!

De lengte wisselt per platform en publiek, probeer vanuit de lezer te kijken naar je post en je af te vragen of die zin heeft het hele stuk te lezen. Zo niet, snijden in je blog.

Jargon kan gebruikt worden voor meer specifieke platformen, maar over het algemeen zal een blog een toegankelijke uitstraling nastreven dus wees er voorzichtig mee.

Affectie en interesse van de lezer
Het mooiste cadeautje wat een blogger kan krijgen is een lading likes, comments en shares van een artikel. Daar is het namelijk om te doen. Wanneer lezers de neiging hebben je artikel te delen of er respons op te geven heb je iets goed gedaan. Hoe bereik je dat? Blijf dicht bij jezelf, durf je mening onderbouwd te verwoorden en kijk de kunst af bij je favoriete bloggers. Gewoon beginnen en oefenen doet al wonderen!

Danitsja Koster
Redacteur en producer

www.danitsjakoster.nl
www.adhder.nl

Geplaatst op Mighty Musings.nl.

[:]

Aanbevolen artikelen