Alle artikelen Content en schrijven Kennisbank Marketing PR en publicaties Technologie

Een goede newsroom ondersteunt je SEO

woman in white long sleeve shirt holding a tablet

Amsterdam, 08 augustus 2017

Maak deze vijf veelgemaakte fouten niet!

Ondersteunt jouw newsroom de SEO of helpt het je ranking om zeep? Check deze vijf veelgemaakte fouten om te zorgen dat je newsroom het makkelijk maakt voor bezoekers om je website te vinden, in plaats van ze af te stoten.

How about that corporate newsroom

1. Google houdt niet van pdf, het houdt van posts en pagina’s

Posts en pagina’s op een website of newsroom bevatten HTML-code wat Google vertelt welke informatie er op een specifieke pagina of post gevonden kan worden. Een pdf bevat deze informatie niet. Uiteraard kan je metadata toevoegen aan een pdf om het makkelijker te maken om het bestand te vinden, maar Google prefereert posts en pagina’s. Het uploaden van persberichten in pdf ondersteunt je SEO niet en het kan bezoekers wegsturen die het een onprettig idee vinden om iets van je website te downloaden, of die er simpelweg geen zin in hebben (lees ook dit onderzoek: Which World Bank Reports are widely read?). Wees slim en upgrade je newsroom naar een omgeving waarin echte webpagina’s gebruikt worden in plaats van pdf-documenten.

2. Social sharing zal je ranking verbeteren

Een moderne newsroom heeft de mogelijkheid om alle nieuwste social media plugins te gebruiken. Het delen naar social media sites en links naar je social media platformen zijn makkelijk vindbaar en duidelijk. Dit is niet alleen maar leuk of om volgers te verzamelen, social sharing verbetert je ranking. Google waardeert sites als Facebook en LinkedIn vrij goed. Het ziet deze sites als betrouwbare bronnen voor content van goede kwaliteit. Als je blogpost of persbericht veel gedeeld wordt op deze platformen, zal je ranking omhoog gaan en daarmee wordt je SEO verbeterd. Zorg dus dat het delen van je content op social media vanaf elke pagina en post in de newsroom makkelijk en snel gaat.

3. Multimedia toevoegen boosts SEO

Zoekmachines zijn al heel lang slim genoeg om multimedia te vinden, en dat vinden ze leuk. Zeker Google vindt relevante multimedia op een pagina of post een hele goede reden om de content te waarderen als van hoge kwaliteit. Het toevoegen van multimedia is niet simpelweg een grappig plaatje of gekke video toevoegen. Zorg er altijd voor dat multimedia waarde toevoegt aan de content, dat de metadata van de multimedia duidelijk en specifiek is, en dat het plaatje of de video mooi past in de lay-out van de pagina ongeacht welke browser of apparaat gebruikt wordt (check de mobiele weergave van je pagina!). Laat deze kans niet liggen en voeg multimedia toe aan elke post en pagina.

4. Responsive website is onmisbaar

Meer dan de helft van het online verkeer komt van mobiele apparaten, het niet hebben van een mobiele of responsive website en newsroom is een garantie dat je het publiek niet gaat bereiken. Daarnaast delen zoekmachines minpunten uit aan sites die geen goede responsive website gebruiken. Door een moderne newsroom te gebruiken, ben je er zeker van dat bezoekers op elk mogelijk apparaat je site kunnen bereiken en Google zal daardoor heel blij met je zijn.

5. Verschaf waardevolle metadata en permalinks om de site makkelijk vindbaar te maken

Tegenwoordig zijn er allerlei fantastische mogelijkheden om waardevolle metadata en SEO-vriendelijke permalinks te gebruiken op websites zonder allerlei ingewikkelde toeren uit te halen. Voeg tags, categorieën, multimedia, snipper previews en meer toe om zoekmachines en de mensen die zoekmachines gebruiken waardevolle informatie te geven zodat de pagina makkelijk kan worden gevonden. Door een SEO-vriendelijke permalink toe te voegen (de link naar een artikel of pagina), geef je extra waardevolle informatie over de pagina zodat het makkelijker is voor zoekmachines om te achterhalen waar een pagina over gaat. Het weglaten van metadata en permalinks maakt het lastig voor zoekmachines om te begrijpen waar een pagina over gaat en waarom het waardevol is.

Gebruik SEO-praktijken en een moderne newsroom

Door SEO-praktijken te gebruiken in een moderne newsroom, is het makkelijk om webverkeer te boosten en bounce rates omlaag te krijgen. Met de juiste mensen die naar de website komen met de juiste verwachting wanneer ze op een pagina terechtkomen, vergroot je de kans dat ze tevreden zijn met wat ze zien. Maak het zoekmachines gemakkelijk om te snappen waar een pagina over gaat en verrijk de pagina met alle informatie die Google graag ziet, dan zou het heel haalbaar moeten zijn om op de eerste pagina van elke zoekmachine te komen. Het gebruiken van een moderne newsroom die al deze functionaliteiten biedt, maakt het makkelijk om snel en simpel SEO-vriendelijke posts en pagina’s te maken met content die je publiek graag consumeert.

Ben je benieuwd hoe een online newsroom jouw SEO en PR kan ondersteunen?

Bronnen:

Why Public Relations and SEO Go Together: Tips, Truths, Tools, and Faves

How to Implement SEO Fundamentals into Your Newsroom

Are PDFs Optimal For SEO? The Pros And Cons

Google Will Punish You If You Don’t Have A Mobile-Friendly Website

Dit artikel schreef ik voor PressPage

Aanbevolen artikelen