Alle artikelen Kennisbank Marketing PR en publicaties Strategie

De toekomst van offline PR

Amsterdam, 22 augustus 2017

Is jouw PR alleen online? Think again!

De veranderingen in PR zijn de laatste jaren gefocust geweest op online ontwikkelingen. Maar waar staat offline PR in dit verhaal? Nou, niet op dezelfde plek als een aantal jaar geleden. Offline PR is aan het veranderen. Vooral door de evolutie van online PR zal offline een grote rol spelen in de nabije toekomst. Authentieke en persoonlijke communicatie is groeiende en offline PR heeft de tools om deze trend te faciliteren.

Snelle veranderingen in PR

Traditioneel gezien is offline PR eenrichtingsverkeer zonder veel feedback. Online communicatie is gebruikelijker geworden en eenzijdige communicatie wordt steeds meer een vage herinnering uit het verleden. Persoonlijke en directe communicatie is de laatste trend die veel impact heeft, het publiek zoekt naar iets wat opvalt. Met een bijna oneindige hoeveelheid content die gevonden kan worden, is het essentieel om authentiek te zijn en het publiek iets van waarde te geven. Het uitsturen van de brand message alleen is niet meer genoeg. Het opbouwen van relaties gebaseerd op vertrouwen en waardevolle content delen waar het publiek op zit te wachten, is de weg vooruit.

De afgelopen jaren is het veld van PR behoorlijk veranderd. Communicatie en marketing nemen het voortouw in het implementeren van online veranderingen, PR is gepusht om de trends te omarmen en zich aan te passen aan de veranderende wereld om ons heen. Blogs, social media, forums en tools om content te monitoren en schedulen zijn in de meeste PR-teams geïntegreerd. Het vrij verspreiden van content, jezelf presenteren als een thought leader in jouw veld van expertise en de connectie vinden met het publiek op meerdere online kanalen is de norm geworden. PR-teams kunnen niet achterblijven. Je moet bovenop de laatste trends zitten die je publiek volgt om zeker te zijn dat je het publiek bereikt die je wilt bereiken.

Enkele van deze trends zijn:

  • Integreren blogs en social media in de PR strategie
  • Meten van PR-inspanningen is steeds belangrijker
  • Focus op een authentieke brand story en thought leadership
  • Directe en persoonlijke communicatie
  • Targeting van specifieke doelgroepen

Online versus offline

Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om over offline PR te praten zonder online te benoemen. Online PR en communicatie hebben de wereld ongelooflijk veranderd in de laatste twee decennia. Het publiek heeft meer controle over welke content ze consumeren, welke kanalen en welke formats er worden gebruikt voor deze content. Het bijbenen van trends die relevant zijn voor je doelgroepen is essentieel voor een succesvolle PR-strategie, zowel online als offline.

Met de introductie van monitoring en scheduling tools voor online communicatie is de behoefte aan een meetbare en gestandaardiseerde voorbereiding van PR-inspanningen steeds groter geworden. Offline PR-inspanningen zoals evenementen, moeten in termen van ROI gemeten worden. Daarnaast moet de organisatie van offline PR-inspanningen gestandaardiseerd worden om zo een duidelijk overzicht en planning van de taken bij de hand te hebben. Op deze manier heeft online PR offline PR erg beïnvloed. Het grappige is dat door de focus op authentieke, directe en persoonlijke communicatie in online PR, offline PR juist nu relevanter en belangrijker wordt.

Het publiek wordt continu getarget, online en offline. Zij kunnen kiezen hoe, wanneer en waar zij content consumeren. Om effectief een connectie aan te gaan met je doelgroep moet je weten waar ze zijn, de content presenteren die ze willen consumeren en dit doen op een manier die zij aantrekkelijk vinden. Door offline PR-strategieën te gebruiken, onderscheid je jezelf van bedrijven die zich alleen op online PR focussen. Het organiseren van een event, seminars bezoeken, deelnemen aan een relevante televisieshow of samenwerken aan een stuk voor de krant, kan veel effect genereren.

Traditionele media zijn nog steeds belangrijk en het publiek wil graag een directe connectie aangaan, bij voorkeur face to face. Gebruik de middelen die je al hebt: stuur je werknemers naar interessante meetups en evenementen, laat ze spreken op evenementen en creëer een omgeving waarin werknemers worden gestimuleerd om de wereld te vertellen over wat ze weten en doen. Dit zal je brand story en waarden ondersteunen en de kans verhogen om direct en op een authentieke manier met je doelgroep in contact te komen.

Offline klantrelaties

PR gaat over het aangaan van relaties. Relaties zijn gebaseerd op vertrouwen, waarde toevoegen aan elkaars leven en een connectie aangaan met elkaar. Er is veel wat je met online PR kan bereiken, maar het zijn de mensen in het publiek waarmee je de connectie zoekt en die leven offline! Op een persoonlijk niveau met elkaar in verbinding staan is nog steeds de meest waardevolle manier om een duurzame relatie op te bouwen. Ga naar buiten en praat met je publiek, ontmoet ze persoonlijk en ga direct de conversatie aan in plaats van alleen online (bron: Has offline PR made a comeback?).

Mensen gaan nog steeds naar een winkel om iets te kopen wat ze online hebben onderzocht en ze vertrouwen het advies van een expert die ze persoonlijk gesproken hebben meer dan een blog of artikel op een website. Aanbevelingen van bekenden zijn ook heel waardevol. Mensen zijn gewend om online recensies te checken voordat ze een aankoop doen, maar ze zijn geneigd de aanbeveling van iemand die ze kennen serieuzer te nemen. (bron: Marketing Statistics). Wil je de mond-tot-mondreclame boosten? Investeer in klantrelaties, klantenservice en evenementen om dat te bereiken. Een persoonlijke touch of persoonlijke ontmoeting heeft meer effect dan een artikel, online campagne of e-mailconversatie. Zorg dat je inspanningen online en offline bedoeld zijn om de verbinding te maken met je doelgroep.

De toekomst van offline PR

De persoonlijkere relaties tussen organisaties en hun publiek wordt steeds belangrijker. Marketing en PR gaan steeds meer samenwerken, elkaar ondersteunen is essentieel om succesvolle relaties met doelgroepen en klanten op te bouwen. De trend van focus op kleinere doelgroepen en directe targeting betekent dat offline PR-middelen als evenementen en branchemagazines kunnen helpen om de connectie met deze mensen aan te gaan.

Een pro-actieve, transparante en authentieke aanpak is de manier om dit te doen. Het bouwen van duurzame relaties met je publiek is gebaseerd op vertrouwen, door transparant en authentiek te zijn creëer je een betrouwbare reputatie op. Uiteindelijk zal dit leiden tot een levendige community van klanten, ambassadeurs en prospects die jouw merk en brand story, offline en online, ondersteunen.

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/de-toekomst-van-offline-pr/

Aanbevolen artikelen