Creëer een memorabele ervaring voor je publiek

Amsterdam, 01 augustus 2017

Hoe evenementen te gebruiken in PR

Evenementen en PR zijn al decennia lang onafscheidelijk. De vraag of evenementen nog steeds een effectieve manier zijn om in PR te gebruiken, duikt eens in de zoveel tijd weer op. Het is uiteraard belangrijk om te bepalen of evenementen een effectieve tool zijn voor jouw specifieke PR-strategie en -doelen. En als het inderdaad effectief is, vraag jezelf dan af of je alles uit een evenement haalt wat erin zit. Hoe zorg je ervoor dat evenementen je PR-doelen ondersteunen?

The Age of Experience

Ruim 25 jaar na de introductie van het world wide web is the Information Age tot een einde gekomen. We zijn the Age of Experience binnen gegaan, een tijd waarin evenementen belangrijk zijn. Een evenement is een goede manier om het publiek een bijzondere en aansprekende ervaring te bieden. Dit kan in het echt zijn of virtueel, de truc is om een waardevolle ervaring te bieden die op een positieve manier aan je merk is verbonden. Klanten waarderen waardevolle ervaringen beter dan al het andere. Evenementen kunnen een goede manier zijn om de interactie aan te gaan en de connectie te leggen met het publiek op een persoonlijk en emotioneel niveau. Dit zal misschien niet direct leads verzorgen en sales boosten, maar het zal zeker je PR en brand image ondersteunen.“

 Michael Turney

“Instead of waiting for happenstance to provide a situation in which the organization and its publics encounter one another and which may or may not turn out positively, they orchestrate a situation that occurs when the organization wants it to and proceeds in ways that favor the organization.”

Michael Turney

Nu zo’n beetje iedereen aan de slag gaat met het creëren van ervaringen en het bereiken van de doelgroep met experiences, is het belangrijk dat je evenement logisch is en waarde toevoegt, voor zowel je merk als je publiek. Denk na over wat je wil bereiken en met wie, voordat je verder aan de slag gaat met je evenementenplanning.

Evenementen als brand experience

Het organiseren van een willekeurig evenement zal je PR-doelen en zakelijke ambities niet zoveel steunen als je misschien zou willen. Het evenement zal waarde moeten toevoegen voor het publiek wat je probeert te bereiken. Als je mensen vraagt tijd vrij te maken om bij je evenement te kunnen zijn, zorg ervoor dat het de moeite waard is! Bedenk wat de voornaamste obstakels zijn waar je doelgroep mee bezig is. Zorg dat je die tackelt tijdens het evenement door een aansprekend, vermakelijk en waardevol programma te bieden.“

B. Joseph Pine II & James H. Gilmore

“An experience occurs when a company intentionally uses services as the stage, and goods as props, to engage individual customers in a way that creates a memorable event.”

B. Joseph Pine II & James H. Gilmore

De combinatie van je merk en je evenement moet logisch zijn. Het evenement moet een begrijpelijk onderdeel zijn van je brand image, brand story, ethiek en doelen. Je doel is om een relatie met je publiek op te bouwen, zodat ze bereid zijn om je product of service af te nemen. Een evenement wat geen relatie heeft met je product, service, brand story en kernwaarden, zal je PR-doelen en zakelijke ambities niet ondersteunen. En dat is echt zonde van het geld.

Hoe organiseer ik een succesvol evenement wat deel uitmaakt van mijn PR-strategie?

Het organiseren van een evenement is niet makkelijk. Er zijn heel wat elementen om rekening mee te houden. Gelukkig zijn er een paar belangrijke vragen die je jezelf kan stellen voordat je start. Wie is je doelgroep, wat is hun voornaamste vraag of obstakel, en welk PR-doel of zakelijke ambitie wil je ondersteunen met dit evenement? Door deze vragen te beantwoorden kan je snel inzoomen op wat voor een soort evenement je wil organiseren, welke onderwerpen er aan bod moeten komen en wie je hiervoor wil uitnodigen. Misschien is een conferentie de beste optie, is een wedstrijd de beste keuze, of is een media-evenement precies wat je nodig hebt. Bepaal deze basiselementen voordat je met de meer ‘sexy’ elementen van je evenementplanning aan de slag gaat.

Bron afbeelding: Welcome to the experience economy

Zoals in bovenstaand plaatje wordt getoond, kan een evenement vier soorten ervaringen bieden. Door alle vier categorieën in je evenement te betrekken, zal je de ideale ervaring creëren. “Generally, we find that the richest experiences […] encompass aspects of all four realms, forming a “sweet spot” around the area where the spectra meet” (bron: Welcome to the experience economy). Denk na over het doel, het publiek en de onderwerpen die je hebt bepaald voor het evenement. Zijn er manieren om deze onderdelen te benaderen zodat je programma alle vier de categorieën aanspreekt? Het gebruiken van een thema kan helpen om alle elementen samen te brengen op een begrijpelijke en memorabele manier. Het aanspreken van alle vijf de zintuigen tijdens het evenement, het toevoegen van herkenbare elementen die herinneringen oproepen en het toevoegen van kleine ‘impressies’ door het hele evenement zorgen ervoor dat je programma boven zichzelf uitstijgt en het indruk maakt op je publiek.“

B. Joseph Pine II & James H. Gilmore

“Even the smallest cue can aid the creation of a unique experience. When a restaurant host says, “Your table is ready,” no particular cue is given. But when a Rainforest Cafe host declares, “Your adventure is about to begin,” it sets the stage for something special.”

B. Joseph Pine II & James H. Gilmore

Denk eens na over evenementen waar je zelf bent geweest, welke hebben echt indruk gemaakt? Wat zijn de elementen die ervoor hebben gezorgd dat je weken, maanden of zelfs jaren later het je nog kan herinneren? Je zal misschien niet in staat zijn om deze elementen te kopiëren, maar het kan goede inspiratie geven om je programma iets anders te benaderen. Als je een ervaring wil creëren voor je doelgroep, zorg dan dat het goed is!

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/creeer-een-memorabele-ervaring-voor-je-publiek/

Facebooktwitter