yellow pencil color in clear glass case

5 cruciale trends in PR die je niet kunt negeren

Amsterdam,14 augustus 2017

Een groot aantal beroepen is de laatste jaren bijna onherkenbaar veranderd. Neem marketing als voorbeeld, waar we van het massaal versturen van directe mails naar gepersonaliseerde socialmediaberichten zijn gegaan. Het aantal tools die marketingprofessionals tot hun beschikking hebben, is enorm toegenomen. Hoewel veel van deze tools ook geschikt blijken voor PR-activiteiten, is dit vakgebied niet met dezelfde snelheid veranderd als marketing.

De komende jaren wordt van PR echter ook een grote groei verwacht. Volgens The Global Communications Report, een wereldwijde enquête onder meer dan duizend senior PR-professionals, kan de PR-industrie de komende vijf jaar groeien van de huidige geschatte omvang van 14 miljard naar 19,3 miljard dollar.

De volgende vijf trends zullen de veranderen in PR de komende jaren versnellen:

#1: Influencers worden steeds belangrijker

Een veelgehoorde term van het afgelopen jaar is influencer marketing. Dit verschilt van regulier marketing- en PR-werk omdat het focust op het inzetten van sleutelspelers om jouw merkboodschap naar een grotere markt uit te dragen. Deze influencers doen jouw werk voor je als je ze inspireert, inhuurt of betaalt. Het kan om iedereen gaan, van BN’ers tot mensen die podcasts maken in hun vrije tijd, of zelfs jonge bloggers of vloggers. De grootste uitdaging bij deze trend is de relatie met influencers vanuit een zakelijk oogpunt. Het opbouwen hiervan vereist een specifieke benadering, omdat de influencers vaak geen ervaren publieke figuren zijn met zaakwaarnemers of bestaande systemen voor partnerschappen. Start dus met het zoeken van authentieke ambassadeurs die echt de interactie aangaan met hun volgers en jouw doelgroep, en onderzoek wat je voor elkaar kunt doen.

#2: Online reputatiemanagement is een must

Of het nu in het echte leven is of op Twitter of andere sociale media, het voornaamste doel van PR is om mensen over je te laten praten. Als je een journalist een verhaal toestuurt, kun je ervan uitgaan dat hij/zij zal opzoeken wie je bent en wat jouw bedrijf doet. Afhankelijk van de uitkomst van die zoektocht besluit de journalist om verder in te gaan op jouw onderwerp, of niet. Als de journalist goede, consistente content tegenkomt waaruit de expertise van jouw merk/organisatie blijkt, dan zal dat een positief effect hebben. Als er echter weinig beschikbaar is of de gevonden content is juist negatief, dan stijgt de kans dat de journalist het verhaal laat liggen.

De uitdaging hier is om jouw online reputatie te managen en jouw boodschap bij het juiste publiek te krijgen door consistent kwalitatieve content te creëren en publiceren. Hier gaat het dus niet alleen om het onderdrukken van negatief nieuws, maar ook om het proactief genereren van positieve verhalen en media-aandacht, waarmee je jezelf in een positie brengt waarin je minder gevoelig bent voor negatieve berichtgeving.

#3: Thought leadership wordt een prioriteit voor het PR-budget

Een nieuwere marketingtrend staat bekend als thought leadership, waarbij prominente leiders en organisaties zichzelf profileren als leiders binnen hun (vak)gebied. Deze trend vormt een bruikbaar handvat voor gerelateerde PR-activiteiten en -campagnes. Merken moeten als leidend gezien worden. Het gaat dus niet alleen om het aanbieden van de beste producten en diensten, maar ook om het uitdragen van ideeën en inspiratie. De focus op thought leadership helpt om jezelf te omringen met de juiste soort content: waardevol, leerzaam en prikkelend.

Vanuit een PR-perspectief is te zien dat communicatie meer gefocust is op zichtbaar leiderschap. Reputatiemanagement is ook hier een onderdeel van, waarmee het belang hiervan nog verder onderstreept wordt.

#4: PR-werk kan gemeten worden, en wordt dat ook

Steeds meer vakgebieden worden gestuurd door data, een trend die gevoelig ligt in het geval van PR. Deze focus op data is geen standaardpraktijk voor PR-professionals en er is geen industriestandaard voor het evalueren van de resultaten van PR. Er worden gelukkig wel stappen in die richting gezet: de internationale brancheorganisatie AMEC heeft richtlijnen opgesteld voor het benchmarken van meten van PR-werk.

Hoewel er geen one-size-fits-all formule is, zijn er vele manieren waarop PR-activiteiten gemeten kunnen worden. Door naar zowel kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te kijken, kan succes wel degelijk gedefinieerd worden. De opkomst van online (marketing)tools maakt het steeds eenvoudiger om prestaties in kaart te brengen. Inzichten in KPI’s als merkbewustzijn en -voorkeur, sociale betrokkenheid en kwaliteit van online traffic kunnen helpen om jouw strategie steeds verder te optimaliseren.

#5: Contributors worden steeds belangrijker

Hoewel sommige branches nog steeds gebruikmaken van traditionele persberichten, zijn deze veel minder populair dan voorheen. De vormen waarin nieuws wordt aangeboden zijn veranderd, maar we zien ook dat journalisten en organisaties niet meer de enige partijen zijn die het nieuws creëren. Zogenaamde contributor marketeers winnen aan populariteit en worden regelmatig gevraagd naar hun inzichten in onderwerpen die hun specialisme raken. Contributors spelen vooral een belangrijke rol voor B2C-bedrijven, omdat ze authentiek zijn en journalistiek niet hun eerste prioriteit is. Om die redenen horen de meeste consumenten graag wat deze contributors over een onderwerp te zeggen hebben.

Mediabedrijven focussen ook meer op (betaalde en onbetaalde) contributors, ervan uitgaande dat zij iets interessants, nieuws, waardevols en/of controversieels te zeggen hebben. Als de contributors een betrokken netwerk hebben en kunnen bewijzen dat ze daar invloed op kunnen uitoefenen, zullen de mediabedrijven met ze willen blijven samenwerken.

Omarm de laatste trends

Dit zijn natuurlijk niet de enige trends die een cruciale rol zullen spelen in de wereld van PR. We zien wel dat deze trends een startpunt aangeven voor een significante verandering in de PR-branche. Virtual Reality en Artificial Intelligence drukken hun stempel op vele industrieën en we verwachten dat ook de PR-industrie hier de vruchten van zal kunnen plukken. Maar laten we beginnen met de trends die hierboven zijn genoemd: onderzoek hoe deze je kunnen helpen bij het maken van de volgende stap in je PR-ondernemingen. Ben je klaar om een populaire nieuwe trend te implementeren? Check ons nieuwe eBook over video!

Dit artikel schreef ik voor PressPage https://www.presspage.com/news/nl/5-cruciale-trends-in-pr-die-je-niet-kunt-negeren/

Facebooktwitter