3 tips om online marketing strategisch aan te pakken

Ben jij ondernemer en ben je met online marketing nog niet zover als dat je zou willen? Dan is het slim om uit te zoomen en het fundament goed neer te zetten voor je verder gaat. Marketing bedrijven en content maken is niet moeilijk, maar goede marketing bedrijven en succesvolle content maken vereist wel tijd, aandacht en inzet.

Het fundament: wat zijn je doelen?

De basis is altijd je business. Wat zijn je businessdoelen en hoe wil je die gaan behalen? Krijg dat scherp en je bent al een heel eind op weg. Welke doelen moet je aan denken?

Vergroten van je omzet met een bepaald percentage

Verhoogde penetratie in je key doelgroep

Lancering van een nieuw product levert X op

Verbeteren retentie van bestaande klanten

Enzovoorts

De versteviging: wie is je ideale klant?

Bij het starten of overnemen van je huidige business had je zeker een idee van welke doelgroep je wil gaan bedienen. Maar om deze mensen echt te bereiken is het essentieel dat je hier meer over weet dan wat algemene demografische data. Daarom is het goed om jouw ideale klant te visualiseren. Als jij elke dag een feest wil maken van je onderneming, welke klant past daarbij?

Denk daarbij aan:

Demografische gegevens

Levensovertuiging

Hobby’s en interesses

Uitdagingen in het dagelijks leven

Stiekeme levensdromen

Karaktereigenschappen

Problemen en uitdagingen die jouw onderneming kan helpen oplossen

Dit lijkt in eerste instantie wat op het maken van een persona, maar het is niet precies hetzelfde. Je gaat hierin namelijk kijken waar de gevoelsmatige match ligt tussen jou, jouw onderneming en jouw klant. Dat kan deels door je huidige favoriete klanten in beeld te brengen en te bekijken waarom het zo goed tussen jullie werkt. Mocht je daar geen (goede) voorbeelden van hebben, kijk dan naar mensen waar je veel enegrie van krijgt en kijk hoe je die kwaliteiten kan vatten in jouw ideale klant.

De eerste bouwstenen: wat zijn je marketingdoelen?

Je marketingdoelen volgen altijd uit je businessdoelen. Marketing is een middel om je doelen te behalen, dus benader online marketing ook als zodanig. Wanneer jij je businessdoelen scherp hebt en je weet welke ideale klant je wil bereiken, dan pas kan je jouw marketingdoelen gaan opstellen.

Marketingdoelen kunnen uiteenlopend zijn. Het is essentieel dat ze direct of indirect bijdragen aan het behalen van de businessdoelen. Het scoren van meer volgers op social media kan relevant zijn wanneer je naamsbekendheid wil vergroten. Maar wanneer jouw doelgroep daar niet actief is of je vanuit social heel weinig resultaat ziet, dan kan je beter kijken naar een andere manier om naamsbekendheid te vergroten. Zoals bijvoorbeeld met adverteren, PR of samenwerkingen.

Marketingdoelen kunnen zijn:

Namsbekendheid onderneming vergroten met X% (zorg dat je door een brand tracker weet hoe je er nu voor staat)

Naamsbekendhied product/dienst vergroten met X%

Vergroten verwijzend verkeer naar onze website met X%

Verbeteren conversie op de website met X%

Vergroten aandeel online marketing in net sales met X% (spreek hierin goed af hoe je dit gaat meten en alloceren)

Uitbreiden nieuwsbriefabonnees met X%

Enzovoorts

Meer tips?

Op deze manier zet je de basis voor jouw marketing stevig neer. Wil je meer tips lezen? Op de pagina Gratis kan je verschillende downloads vinden om je verder te helpen.

Facebooktwitter