Slaapproblemen

melatonine

Al sinds ik me kan herinneren kamp ik met slaapproblemen. Als klein meisje ben ik weet ik hoe vaak ‘s avonds laat naar beneden gelopen voor een beker warme melk of een kletspraatje omdat ik maar bleef woelen en nadenken. De honderden gedachten, ideeën over kamerinrichting of schoolprojecten, nieuwe kapsels of een hobby die ik eens uit kon proberen. Het hield me regelmatig wakker.

Naarmate ik ouder werd was ik mezelf steeds meer aan het uitputten in projecten en een drukke sociale agenda waardoor ik ‘s avonds, of ‘s nachts, uitgeput naar bed ging. Maar nog steeds lag ik nachtenlang wakker.  Geluid, licht en de onophoudelijke stroom aan gedachten waren reden genoeg om de ogen niet langer dan een half uur te kunnen sluiten. Regelmatig brak dit me zo op dat ik uitslapen tot een Olympische sport heb verheven. Niet heel normaal, al zeg ik het zelf.

Sinds kort heb ik de diagnose lichte vorm van ADHD. Vanwege de slaapproblemen heb ik een tijdje melatonine geprobeerd maar dat was voor mij helaas geen wondermiddel. Het gebruik van Ritalin en proberen in de avonduren bewust te ontspannen lijkt beter te werken. Ondanks dat ik vannacht weer enorm heb liggen woelen en denken over onder andere teksten voor deze website lijkt dat redelijk goed te gaan. Het blijft een last om te weten dat er altijd met regelmaat nachten zullen zijn waarin ik maximaal een half uur aan een stuk kan slapen omdat mijn hoofd overuren draait. Nu probeer ik mijn rust te pakken. Zo hoop ik weer wat energieker te zijn want de constante vermoeidheid van de afgelopen jaren ben ik behoorlijk zat.

Voor iedereen zal wat anders werken. Ik ken genoeg mensen die zweren bij melatonine, anderen die het juist in de homeopathische hoek zoeken. Voor mij werkt de combinatie lijstjes maken en rust pakken. De lijstjes zodat ik niks kan vergeten en die onrust een beetje kan kwijt raken. De rust pakken omdat het heerlijk kan zijn en mijn hoofd een beetje voorbereid op slaap. Gelukkig lijkt de Ritalin redelijk te werken, daar kom ik later op terug, dus is relaxen in de avond een haalbaar doel. Het gaat niet altijd even goed maar stap voor stap met een beetje hulp van de directe omgeving moet het gaan lukken om, in elk geval een groot deel van de tijd, te kunnen slapen en uitgerust op te staan. Slaap lekker vanavond.

Naiad