Alle artikelen Kennisbank Marketing Technologie

Virtual Reality: Een kans voor Public Relations

man in grey dress shirt using brown cardboard vr glasses

Ondanks dat Virtual Reality (VR) voor sommige mensen nog als toekomstmuziek klinkt, is het toepassen van VR voor consumenten en bedrijven al steeds gebruikelijker. Albert Heijn heeft zelfs een campagne gelanceerd, waarbij kinderen met een telefoon en een unieke VR bril samen met astronaut André Kuipers mee op ruimtereis kunnen. Maar ook bedrijven maken steeds meer gebruik van de kansen die de Samsung Gear VR of de HTC Vive bieden om mensen, op een betaalbare manier, in aanraking te brengen met VR.

Google cardboard wearable virtual reality

VR leent zich goed als storytelling platform, waardoor verscheidene bedrijven al geëxperimenteerd hebben met de mogelijkheden. Het enthousiasme voor deze nieuwe techniek is binnen verschillende industrieën groeiende. VR heeft een commerciële waarde, waarin producten verbonden kunnen worden met ervaringen. The North Face is een mooi voorbeeld hiervan. Door middel van een VR video van een klimtocht in Yosemite National Park creëerde het merk een levensechte ervaring voor de bezoekers van hun winkels in New York en San Francisco. Naast een commerciële waarde heeft VR ook de kracht om de gebruiker iets te leren, ook wel ‘immersive learning’ genoemd. Binnen virtuele scenario’s kunnen gebruikers leren door middel van ervaring in plaats van feiten stampen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.

‘Daylight experience’ door Velux

Ook in Europa zijn er al veel bedrijven die VR gebruiken bijvoorbeeld Velux, een Deens bedrijfs dat gespecialiseerd is in o.a. dakramen en lichtkoepels. Zij hebben VR toegepast om consumenten een impressie te geven van de mogelijkheden van een zolder, waarbij een dakraam wordt geplaatst om meer daglicht binnen te laten. VR helpt de consumenten met hun inlevingsvermogen, om ze zo een beter beeld te geven van de opties en het profijt van een specifiek product.

Zes belangrijke redenen om gebruik te maken van VR

De marketingwereld is al helemaal overtuigd en ziet de mogelijkheden om hun communicatie initiatieven te versterken. Natuurlijk zijn er nog voldoende uitdagingen, maar in de ogen van MSLGroup (een netwerk van Public Relations bedrijven) zijn er zes belangrijke redenen voor PR professionals om ook gebruik te gaan maken van VR:

  1. Langere aandachtsspanne: VR kan aantoonbaar de aandacht van mensen langer vasthouden.
  2. Sterkere emotionele betrokkenheid: Via VR maken consumenten deel uit van de ‘brand experience ’, een ervaring die mensen betrokken laat voelen en langer bij blijft.
  3. Meer vertrouwen: De overdracht van specifieke menselijke signalen via VR, zoals direct oogcontact, een sterke aanwezigheid en medeleven, helpt om meer vertrouwen over te brengen.
  4. Vereenvoudigen van complexiteit: De interactie van VR zorgt ervoor dat een concept veel uitgebreider en vollediger kan worden weergeven, en complexere factoren kunnen worden verduidelijkt.
  5. Grotere loyaliteit: VR vergroot de loyaliteit aan het merk, doordat je een ervaring deelt waar je zelf onderdeel van bent.
  6. Bondige salescyclus: VR kan gebruikt worden als begin van een klant ervaring, zeker wanneer het moeilijk is om een product tekstueel te introduceren.

Virtual reality onderstreept dat een lineaire verhaallijn niet langer nodig is, het creëren van een interactieve ervaring wel. Hoe kan je dit toepassen op je eigen merk? Het inhuren van een professioneel team wat ervaring heeft met VR kan een goed idee zijn. Maar onderzoek doen en testen wat je publiek ervan vindt kan ook een manier zijn. Android telefoons en iPhones zijn al uitgerust met camera’s en video players die 360° video ondersteunen. Het gebruiken van een simpele houder in het design van jouw merk om een mooie VR-ervaring voor klanten te creëren, is slechts een kleine extra stap. Kijk eens naar dit voorbeeld van Albert Heijn, zijn er manieren waarop VR jouw brand story kan ondersteunen? Waarschijnlijk wel!

Bronnen:

The intersection of VR & PR 

Let’s break tradition: Virtual Reality in Public Relations

Dit artikel schreef ik voor PressPage

Aanbevolen artikelen