Kiezen voor geluk

Het klinkt zo simpel, kiezen voor geluk. We willen allemaal gelukkig zijn, dus dan zou geluk prioriteit moeten hebben. In de dagelijkse praktijk lijkt geluk onderaan de lijst te bungelen. We streven massaal geluk na als soort van einddoel, terwijl geluk een gemoedstoestand zou moeten zijn. Dat moet anders kunnen! Zeker voor mij, want mijn prioreitenlijstje kan wel een opschoonbeurt gebruiken.

Wat is echt belangrijk?

Wanneer je, net als ik, er een gejaagd leven er op na houdt met veel werk, vrienden, kennissen, hobby’s en noem het op, is het lastig dicht bij jezelf te blijven. Na jarenlang me een slag in de rondte werken ben ik een beetje kwijt waar ik het allemaal voor doe. Is dit allemaal echt even belangrijk, of kan ik best wat kritischer keuzes gaan maken?

Deze vraag heb ik mezelf meermaals gesteld, meestal volgt een korte periode van meer balans en ruimte. Maar al snel neemt mijn agenda de regie weer over en sta ik beteuterd vanaf de zijlijn te kijken naar de rollercoaster met hysterische lampjes en felgekleurde karretjes en de weinig flitsende naam ‘Mijn leven’. Dit moet toch anders kunnen? Dit is toch niet allemaal echt belangrijk? En dan is het moment aangebroken dat ik er niet meer alleen een slinger de juiste richting aan kan geven.

Moeizame les in zelfcompassie

Na een moeizame periode krabbel ik weer op en ben ik heel wat moeilijke levenslessen rijker. De belangrijkste les is dat ik een gigantisch chronisch tekort aan zelfcompassie heb. Ik vind de tijd voor mezelf totaal onbelangrijk, ik neem structureel te weinig tijd om te ontspannen en ik ben continue weinig trots op de successen die ik heb bereikt. Als ik dat vergelijk met hoe ik naar anderen kijk zit hierin een schokkend verschil.

Bij anderen vind ik de tijd voor henzelf absoluut belangrijk, snap ik helemaal dat spanning en ontspanning met elkaar in balans moeten zijn, en ik ben de eerste om de kleine successen van mijn dierbaren te vieren (met slingers, champagne en selfies uiteraard). Hoe zou het zijn als ik volledig tegennatuurlijk en zogenaamd zelfbevlekkend deze visie ook op mezelf zou toepassen? Meer de focus op mezelf en mijn behoeften en veel vaker simpelweg trots zijn op mezelf, zou dat een oplossing zijn?

Zelfcompassie is niet hetzelfde als geluk, maar het heeft wel flinke invloed op het geluksgevoel. Door af en toe ‘heel egoïstisch’ iets voor mezelf te doen voel ik me minder gejaagd en geleefd, dat heeft wel degelijk een positief effect op mijn geluk!

Gelukkig en tevreden

Van nature ben ik optimistisch en positief, dat is een prettig startpunt om gelukkig en tevreden te kunnen worden. Maar ook ik merk dat het niet vanzelf gaat. Bewust kiezen voor mijn ontspanning, keuzes die voor mezelf zijn overwegen, mijn tijd besteden waar en met wie ik me goed voel en de regie over mijn agenda terugnemen door ‘nee’ in de vocabulaire op te nemen zijn al fikse stappen vooruit.

Ik ben vaker tevreden en gelukkig, dat terwijl ik het idee had eerder ook prima tevreden en gelukkig te zijn. Het eeuwige ‘moeten’ is er een beetje uit en dat scheelt enorm in mijn levenskwaliteit. Nu is de truc natuurlijk om dit vol te houden. Gelukkig zijn daar slimme maniertjes voor om mezelf scherp te houden!

Geluksgevoel vasthouden, drie tips!

Het leven zal echt nog wel lastige uitdagingen op mijn pad gooien. In moeilijke situaties of wanneer ik mijn valkuilen tegen kom is het zaak om bij mezelf te blijven en mijn geluksgevoel vast te houden. Hoe ga ik dat doen? Deze vijf tips hebben mij geholpen om hier te komen, dus hier grijp ik met regelmaat op terug. Wat is jouw beste tip om geluk te voelen?

Tien tellen ogen dicht en ervaren

Het klinkt misschien heel zweverig, maar het werkt echt. Mijn coach heeft me aangeraden om elke dag een minuut of langer in stilte en met ogen dicht te zitten of liggen om even te ervaren wat mijn hoofd en lijf doen. Mocht ik buiten de deur zijn en me te gehaast voelen, kan ik tien tellen mijn ogen sluiten en even ervaren wat er is. Mijn lijf en hoofd geven prima aan wat er speelt, het is mijn taak om daar beter naar te luisteren. Ga jij gehaast de deur uit ’s ochtends om op tijd op het werkt te zijn? Neem deze vijf tellen en je dag ziet er heel anders uit!

Yoga en meditatie

De eeuwenoude technieken uit yoga en meditatie zijn bewezen effectief voor problemen met mentale en fysieke gezondheid dus het is altijd een goed idee om hier vrijuit inspiratie vandaan te halen. Ik probeer minimaal eens per week yoga en meditatie te doen en het gevoel van ontspanning wat daaruit voortkomt is niet te beschrijven. In dat uurtje ben ik even helemaal weg van alle zorgen en kan ik me focussen op mezelf, in het hier en nu. Daarna kan ik er zeker weer even tegenaan!

Plan tijd voor jezelf in

Het leven loopt zoals het loopt, tijd voor jezelf is daarin het eerste wat vaak sneuvelt. Tenminste, zo werkt het bij mij. Ik probeer nu heel bewust tijd voor mezelf in te plannen door te werken met een overzichtelijke weekplanner. Alle belangrijke afspraken plan ik in, ook de tijd voor mezelf en mijn sport, daar omheen plan ik tijd om uit te lopen. Op die manier is het niet meer achter de feiten aanrennen, maar gefocussed met één ding aan de gang en soms ook even helemaal niks met mijn snoet in de zon. Want uiteindelijk zal ik de rest van mijn leven met mezelf door moeten, dan kan ik dat beter op een gezonde en gelukkige manier doen!