Alle artikelen Interviews Krant Nederlands

[:nl]Flevopost: Accountmanager Niels hoort bij top[:]

[:nl]

Geplaatst op woensdag 9 oktober 2013

Flevopost_Beste_Accountmanager_fotoLelystedeling hoort bij beste accountmanagers van Nederland . Derde plek is zeker een prestatie om trots op te zijn

LELYSTAD -Niels Gerver uit Lelystad, accountmanager bij Solcon, is samen met twee andere deelnemers doorgedrongen tot de fi na le van de verkiezing voor de Beste accountmanager van Nederland.

De finale was een spannende nek-aan-nekrace die op 25 september haar ontknoping beleefde. Niels eindigde op de derde plek en dat is zeker een prestatie om trots op te zijn. De nominatie kwam voor Niels als een grote verrassing, zijn manager heeft hem stiekem opgegeven. ‘Ik werd gebeld op mijn trouwdag met de mededeling dat ik genomineerd was voor deze prijs. Ik was sprakeloos, dat gebeurd me niet vaak.’ Na van de eerste schok te zijn bijgekomen kon Niels zich een beetje verdiepen in de verkiezing waar hij in terecht is gekomen. ‘Het viel me op dat het een open verkiezing is waar iedereen zonder lidmaatschap aan mee kan doen. De competitie leek ook heel eerlijk en ongedwongen te verlopen. Prospex, die de verkiezing organiseerde, heeft echt wat moois neergezet.’

Door middel van een filmpje waarin de kandidaten zich voorstelden en input van zowel klanten, sales managers, publiek als een professionele jury werd de winnaar gekozen. Met een klein verschil won Doeke Geertsma het van Niels Gerver en runner up Benny Kooistra. ‘De verschillen tussen de kandidaten waren erg klein. Dat is leuk om te zien, je ziet dat je veel dezelfde mensen in je netwerk hebt, maar ook veel van elkaar kan leren.’ Het blijven leren is een belangrijke waarde voor Niels. ‘Je moet als accountmanager elke dag nieuwsgierig zijn. Nieuwsgierig naar je klant, zijn klanten, nieuwe ontwikkelingen willen bijhouden. Je moet constant op zoek zijn naar de vraag achter de vraag.’ Zeker omdat Niels werkt voor een provider van internet, televisie en telefonie is het belangrijk de ontwikkelingen bij te houden. ‘Je blijft leren anders loop je achter de feiten aan. Je kan wel een kunstje opvoeren, maar dat hebben je klanten heel snel door.’

Flevopost_Beste_Accountmanager_krantEen carrière als accountmanager lag niet helemaal in de lijn der verwachting. Niels is opgeleid als applicatieontwikkelaar. ‘Ik had werk nodig en kon aan de slag bij een salesafdeling. Van binnenuit heb ik ervaring opgedaan om vervolgens als accountmanager aan de slag te kunnen.’

Het contact met de klanten is de grootste uitdaging van deze functie, geen dag is hetzelfde. ‘Ik kom bij zoveel verschillende bedrijven, mensen en mentaliteiten langs die allen weer een andere aanpak vereisen. Het onderhouden van contacten, het kunnen bieden van advies en het echt naast de klant kunnen zitten in plaats van er tegenover geven bij een kick. Dat onderscheidt mij denk ik als accountmanager.’

Danitsja Koster

[:]

Aanbevolen artikelen