[:nl]ADHDer.nl: Dieet zonder gist, suiker en koemelk: Week 1[:]

[:nl]Geplaatst op 5 april 2012

ADHD_Dieet_zonder_gist_koemelk_suiker_medicatie_voedselDe eerste keer dat ik me goed realiseerde dat ik klachten heb is alweer tien jaar geleden. Uiteraard was ik op excursie in het buitenland met school toen het mis ging. Mevrouw bestelde lekkere lasagne onder het mom ‘we zijn nu toch in Italië dus laten we ervan genieten’ en ik kon rennen naar de wc. Niet heel praktisch tijdens een stedentripje.

Een paar dagen later aten we toevallig bij hetzelfde tentje en bestelde ik uit nieuwsgierigheid exact hetzelfde gerecht, maar dan zonder kaas er bovenop. Wonder boven wonder ging dat vrij goed. Eigenlijk niet heel gek aangezien mijn vader allergisch is voor kaas en allergieën vaak genetisch worden doorgegeven.

Waarschijnlijk had ik voor dit incident al klachten, maar heb ik dat nooit echt opgemerkt. In de jaren erna raakte ik gewend aan buikpijn, moeite met naar de wc gaan of juist moeten rennen, vermoeidheid, hoofdpijn, eczeem en noem het maar op. Verschillende keren ben ik naar de huisarts geweest wat niks uithaalde. Ik ben bij de maag-, lever-, darmarts geweest om me te laten onderzoeken (geen pretje), bij een traditionele Chinese genezer, een psycholoog wegens een aanstaande burn-out, een allergoloog en een hypnotherapeut om rust te vinden. Achteraf lijken alle klachten met elkaar samen te hangen door een vermoedelijke voedselintolerantie.

Afgelopen weekend ben ik op aanraden van mijn nicht bij een biologische arts in Arnhem geweest. Zij heeft jarenlang met bijna dezelfde klachten als ik gelopen en voelt zich na een strikt dieet en de overduidelijke uitslagen van een bloedtest eindelijk stukken beter. Aangezien ik nergens verder kom en de klachten zoveel overeenkomen (toch familie) waag ik het er ook op. Vanaf deze week geen gist, suiker, koemelk, paprika, koolzuur, varkensvlees en citrusvruchten voor mij. Gebaseerd op mijn klachten lijken dit de oorzaken te kunnen zijn. Aan de hand van een bloedtest zal duidelijk worden welke intoleranties ik heb en welke ingrediënten ik niet meer kan eten zonder daarna de rekening te moeten betalen. Heftig, maar het lijkt me zo de moeite waard!

De weg vinden in de supermarkt met zulke restricties is best een uitdaging. Op internet zijn helaas weinig menu’s of ideeën voor producten te vinden die in een dergelijk dieet passen. Daarnaast zijn de dranken beperkt tot water, koffie en thee uiteraard zonder suiker en melk. Eventueel kan rijstmelk worden gebruikt als vervanging van gewone melk. Hierbij wat dingen waar ik na de eerste zoektocht achter ben:

Voor het ontbijt eet ik rijstwafels met kalkoenfilet zonder enige toevoegingen. Let op de etiketten, in bijna elk soort vleeswaren is varkensvlees, suiker of citroenzuur toegevoegd. Tussendoor eet ik knackebrod van huismerk AH met pompoenpitten en hummus, dat is een heerlijke combinatie al had ik dat zelf niet verwacht! Ik heb ook Matzes en paardenrookvlees (minder toevoegingen dan runderrookvlees) en geitenkaas wat twee keer in de week mag. Als lunch heb ik wederom knackebrod en Matzes, daarnaast heb ik ook roggebrood van AH huismerk met hetzelfde beleg als de tussendoortjes. Voor het diner kan pasta met gehakt of vis, roerbakgroenten en Euroshopper tomatenpuree met wat kruiden. Ook risotto, zilvervliesrijst, couscous of aardappels passen in het dieet. Rundvlees, kip, kalkoen, lam en vis mogen dus daar zijn verschillende gerechten mee te verzinnen die we de komende tijd gaan uitproberen.

Voor een eerste week gaat het naar mijn idee goed. Ik heb de kracht om verschillende lekkere dingen die me worden aangeboden af te slaan en het vijf keer per dag eten om mijn suikerspiegel op peil te houden bevalt me zeer goed. Het is even een uitdaging, maar avondeten koken met pure ingrediënten is ook wel heel erg leuk. Lichamelijk merk ik na vier dagen nog weinig verschil. Ik werd al gewaarschuwd dat ik me de eerste periode slechter kan voelen voordat ik baat ga hebben bij het dieet. Ik heb het idee dat de hoofdpijn en buikklachten afnemen, maar ik ben wel erg moe. Hopelijk gaat het volgende week weer een stukje beter en zijn de eerste kilo’s eraf, een mooi bijkomend voordeel van werken aan de gezondheid!

Danitsja Koster

Geplaatst op ADHDer.nl[:]

Facebooktwitter