Alle artikelen Blogs Content marketing Nederlands Social media Web content

[:nl]42bis.nl: Facebook Edgerank, wat moet je ermee?[:]

[:nl]Geplaatst op 1 mei 2013

42bis_Edgerank_FacebookNa de heisa om de hoeveelheid reclame op Facebook en de hoos share & win-acties is het wederom tijd voor marketeers zich te laten bijscholen. Om te kunnen opvallen op Facebook, wat nog steeds een belangrijk uithangbord voor merken en ondernemers is, is kennis van Facebook Edgerank van vitaal belang. Want alles wat op Facebook gebeurt wordt door een algoritme beoordeeld en aan de hand van die beoordeling wel of niet aan veel volgers getoond. Niet alle posts van pagina’s komen in het nieuwsoverzicht van je likers terecht. Dus wat te doen om op te vallen op Facebook?

Facebook bepaalt

42bis_Edgerank_Facebook_bepaaltStel je runt een bedrijfspagina op Facebook en je hebt een mooi aantal likes. Om je bedrijf en pagina in de spotlight te zetten en potentiële klanten aan te trekken zullen je posts aan een aantal voorwaarden moeten voldoen om überhaupt in het nieuwsoverzicht van je volgers op te duiken. Zoals in deze infographic wordt aangegeven zien gemiddeld 16% van je volgers een nieuwe statusupdate van je pagina. Een mooie uitdaging voor marketeers om dit percentage te verslaan met doeltreffende posts!

Makkelijk te delen posts

Uiteraard zijn er voldoende onderzoeken gedaan om uit te vinden hoe het algoritme werkt wat bepaalt of een post wel of niet in het nieuwsoverzicht van je volgers verschijnt. Posts die goed worden gedeeld en geliked hebben meer kans om in nieuwsoverzichten te verschijnen en worden vertoond in het overzicht van mensen die je pagina misschien nog niet liken. Dus zorg ervoor dat je posts makkelijk te delen zijn.

Superposts op Facebook

42bis_Edgerank_Facebook_super_postMensen besteden veel tijd op Facebook, maar hebben weinig geduld voor lange teksten en moeilijke updates. Dus houd de posts kort en duidelijk. Foto’s en filmpjes werken erg goed omdat het algoritme van Facebook hier meer waarde hecht en omdat visueel prikkelende updates sneller opvallen. Fotoalbums krijgen gemiddeld 180% meer response dan een tekstupdate. Gek genoeg is het schrijven van een superpost niet ingewikkeld, maar wel zeldzaam.

Dagelijkse updates werken goed, zeker omdat mensen amper terug zullen komen op je pagina. Regelmatige en recente input op je pagina zal meer opleveren dan de updates laten verouderen. En, heel belangrijk, houd het relevant. Niemand zit te wachten op modeadvies van een politicus, of politieke uitlatingen van een modeblogger.

Dus, wat moet ik ermee?

Kort gezegd, besteed regelmatig aandacht aan je Facebookpagina en zorg voor korte, catchy updates. Varieer wat met de tijden waarop je posts plaatst om te zien wanneer je volgers het meest actief zijn. En vooral, wees duidelijk. Je pagina gaat ergens over dus je posts moeten daarop aansluiten en duidelijk zijn. Stel een directe vraag, plaats een opvallende foto of een filmpje met een duidelijke titel. Je likers zijn niet dom, maar wel druk/lui/snel afgeleid. Jouw pagina is niet belangrijk, dus maak je post waardevol/grappig/interessant en daardoor belangrijk. Let maar op, je posts werken dan ineens wel heel aanstekelijk.

Bekijk hier de infographic met tips en cijfers.

Danitsja Koster

Geplaatst op 42bis.nl.[:]

Aanbevolen artikelen